Článek
„Nedostatek řidičů je celoevropský problém, ne-li celosvětový. I u nás se projevuje dlouhodobě a v současné době je odhadován zhruba na 20 tisíc volných míst,” sdělil Novinkám mluvčí Česmad Bohemia Martin Felix.
Důvodů je podle něj více. „Před dvaceti lety jsme se vyrovnávali především s výpadkem řidičů, které produkovala armáda, kdy si vojáci v základní službě mohli zdarma udělat papíry. Dnes stále trvá, že doprava se rozvíjí rychleji, než přicházejí noví řidiči,” připomněl.
Pandemie podle Felixe situaci ještě více zdramatizovala. „Neprobíhala výuka a zkoušky nových řidičů a mnoho řidičů ve vyšším věku, kteří byli vyřazeni z důvodu lockdownu, se k povolání nevrátilo,” dodal.
Vraťte se za volant, píšou úřady milionu britských řidičů
„Řidičské povolání také ztrácí atraktivitu kvůli časové náročnosti, ale také malé prestiži, kdy kamiony jsou častým a vděčným terčem populistických politiků i médií,” zdůraznil Felix.
Dalším faktorem je podle Felixe nedostatečná vybavenost infrastruktury. Řidiči nemají kde zaparkovat nebo parkují v otřesných podmínkách, přičemž musí ze zákona plnit přísné normy na doby odpočinku, uvedl.
Prázdné regály
Podobně jako v Británii i pět tisíc chybějících řidičů v Belgii způsobuje problémy. V Bruselu jsou v obchodech prázdné regály v řetězci Carrefour.
Oh
— Trevor (@thellen72) October 1, 2021
Belgium is looking for 5,000 lorry drivers to prevent empty shelves https://t.co/65O9FGtWQk
Přispěla k tomu stávka zaměstnanců střediska Logistic Nivelles, které se má příští rok uzavřít. Stávka, ve které byli i zaměstnanci společnosti Supertransport a která už skončila, však jen poukázala na hlubší problém.
Chybějí řidiči
„Jestliže chceme v budoucnu opět naplnit regály v obchodech, pak jsou ihned potřeba další řidiči,“ uvedla pro server Brussels Times Isabelle De Maegtová z organizace belgických nákladních přepravců Fabetra.
„Bez řidičů nákladních aut se svět přestane točit a my si to dost neuvědomujeme. Bez nich budou prázdné regály v samoobsluhách a obchodech, zastaví se stavby i továrny,“ dodala.
Jaká je poptávka po řidičích těžkých vozidel, ukazuje počet nabízených míst řidičů v inzerátech. Společnost pro hledání zaměstnání Indeed uvedla, že v Británii stoupla poptávka po řidičích v létě na 108 procent ve srovnání s únorem 2020. Nyní je o 73 procent vyšší než před pandemií.
V Německu počet nabízených míst pro řidiče těžkých vozidel stoupl o 65 procent, ve Španělsku o 95 procent, a v Itálii dokonce o 105 procent.
Empty shelves in supermarket @CarrefourGroup this afternoon in Brussels - “We have transportation problems, madame” pic.twitter.com/rYPBZd7S6f
— Caroline de Gruyter (@CarolineGruyter) September 28, 2021
Řidiči se hledají po celé Evropě
Řidiči mezinárodní dopravy v Evropě si tak mohou vybírat, ve které zemi se nechají zaměstnat za co nejvýhodnějších podmínek, což ztěžuje řešení situace v pobrexitové Británii.
Britům došel benzín. Trhněte si, my se nevrátíme, vzkázali jim kamioňáci z EU
Její nabídky na dočasné zaměstnání řidičů jsou méně atraktivní. Řidiči z jihu a východu Evropy tak mohou zamířit do Německa a Nizozemska, kde budou mít podobné platy jako v Británii, a navíc možnost volného pohybu po EU.
O tom, jaká je poptávka, svědčí i růst mezd řidičů, který má nalákat lidi, aby usedli za volant kamionu. Podle Indeed stoupl medián platů řidičů kamionů v Británii od února do srpna o 12,8 procenta, i když ve všech ostatních odvětvích to bylo jen o jednotky procent.
List The Economist upozorňuje, že problém bude ještě nějakou dobu přetrvávat. Získání nových řidičů zabere čas, protože mnozí si musejí udělat patřičná oprávnění.