Článek
Stroj na trase z Paříže do Káhiry zmizel z radarů ve čtvrtek krátce poté, co nad Středozemním mořem vstoupil do egyptského vzdušného prostoru. Podle některých zpráv udělal před zmizením tzv. vývrtku. V oblasti ale nebyly zaznamenány žádné stopy po případné explozi.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
Terorismus
Na letecký spoj s Egyptem zaútočili teroristé vloni v říjnu, když propašovali výbušninu na palubu airbusu ruské společnosti Metrojet letícího z egyptského Šarm aš-Šajchu do Petrohradu. Na palubě zahynulo všech 224 lidí. K útoku se přihlásil Islámský stát.
K nynější katastrofě egyptského airbusu řekl bývalý šéf francouzského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod Jean-Paul Troadec, že chybějící nouzový signál naznačuje „brutální událost“. Technická závada by podle něj dala posádce čas alespoň na nějakou reakci, proto se respektovaný francouzský odborník přiklání k variantě teroristického útoku.
Mechanická závada
Egyptský deník Al-Vatan zjistil, že stroj Airbus A320-200 letící na osudné lince MS804 z Paříže do Káhiry, měl už dříve technické problémy. V červnu roku 2013 měl namířeno z Káhiry do Istanbulu, ale musel se vrátit kvůli zvýšené teplotě v jednom z motorů. Inspektoři pak našli v motoru závadu.
Únos
Letos v březnu unesl jiné letadlo společnosti EgyptAir na lince z Alexandrie do Káhiry muž, který se dožadoval kontaktu se svou exmanželkou. Piloty donutil k přistání na Kypru.
Únosy letadel jsou po událostech z 11. září 2001 složitější vzhledem k zabezpečení kokpitu. Únosci většinou mají nějaký požadavek, v tomto případě ale komunikace až do zmizení letadla nic takového neobsahovala.
Lidská chyba
Havárie v důsledku chyby pilota nejsou příliš časté, o to jsou však známější. K těm nejvýznamnějším patří zřícení letu Air France 447 do Atlantského oceánu v roce 2009.
Záznam jednoho z radarů ukazuje, že egyptský airbus šel před zmizením tzv. do vývrtky. V takovém případě mohlo v důsledku aerodynamického tlaku dojít k narušení struktury trupu a letadlo se mohlo rozlomit i bez výbuchu, což by vysvětlovalo absenci tepelné stopy po případné explozi. Není však jasné, co by mohlo přimět piloty k takovému manévru.
Záměrné zničení
Pokud by ovšem tento manévr nebyl záměrný. V čerstvé paměti ještě zůstává tragédie letu společnosti Germanwings z Barcelony do Düsseldorfu. Stroj poslal k zemi vloni v březnu pilot Andreas Lubitz, jenž trpěl psychickými problémy. Záměrně navedl letadlo do hory, zahynulo všech 150 lidí na palubě.
O identitě pilotů letu EgyptAir se toho zatím příliš neví.
Zmizení egyptského letadla:
Typ letounu: Airbus A320
Společnost: EgyptAir, let MS 804
Trasa: Paříž - Káhira
Počet lidí na palubě: 66
Start z Paříže: 19. května ve 23:09 z letiště Charlese de Gaulla
Plánovaný přílet: 3:15
Vstup do řeckého vzdušného prostoru: 1:24
Automatické hlášení ARCARS o kouři na toaletě: 2:26
Marná snaha o navázání rádiového spojení: 2:27
Čas zmizení z radarů: 2:29
Poslední automaticky vyslaný signál ARCARS: 2:29 (selhání systému ovládání)
Nouzový signál z polohového majáku nehody ELT: 2:36
Místo: 290 km severně od egyptského pobřeží