Článek
V zatáčce, kde měl strojvedoucí nařízeno jet maximální rychlostí 80 kilometrů, jel podle listu El País vlak rychlostí 190 kilometrů v hodině.
Potvrdil to údajně jeden ze dvou strojvedoucích, který nehodu přežil. Strojvedoucí podle listu El País krátce po nehodě komunikoval vysílačkou s nedalekou stanicí: tvrdil, že má bolesti v zádech a není schopen dostat se z kabiny. "Doufám, že nebudou mrtví, protože bych je měl na svědomí," prohlásil údajně.
Vlak po vykolejení začal hořet.
Železniční dopravce Renfe ale spekulace o příčině nehody označil za „riskantní“ a poukázal na to, že vyšetřování teprve začalo. V průběhu dopoledne ale vyšetřovatelé vyloučili, že by měl vlak před jízdou technickou závadu.
Vysokou rychlost potvrdili svědkové nehody. „Vlak jel velmi rychle a z trati vyjel v zatáčce, pak se převrátil. Měli jsme štěstí, že jsme se mohli dostat ven po vlastních nohou,“ řekl rozhlasové stanici SER Sergio Prego.
„Je to strašná scéna, jako Dantovo peklo,” popsal místo havárie zástupce místní správy Alberto Nuňez Feijoo.
Rána jako při zemětřesení
Další svědci uvedli, že se převrátily čtyři vagóny, další pak skončily vlivem silného nárazu na nich. Ricardo Monteso spolu s dalšími cestujícími uvízl ve vagónu, který se ocitl vespod. „Spoustu lidí to rozmáčklo. Snažili jsme se protáhnout ven. Vtom jsme si uvědomili, že vlak hoří. Viděl jsem mrtvá těla,“ vylíčil.
Francisco Otero, který bydlí v blízkosti trati, popsal: „Slyšel jsem obrovskou ránu, jako kdyby nastalo zemětřesení.“
„První, co jsem viděl, bylo tělo mrtvé ženy. Nikdy předtím jsem neviděl mrtvolu. Moji sousedé se snažili pomocí holí vytáhnout lidi z vagónů ven. Nakonec je dostali ven pomocí pily. Bylo to neskutečné,“ řekl Otero agentuře AFP.
Nehoda si vyžádala nejméně 80 mrtvých a 178 zraněných. Galicie vyhlásila sedmidenní smutek, zbytek Španělska bude držet smutek tři dny.