Článek
Most je sice závěsný, ale místo ocelových lan tvoří závěsy betonové konstrukce, uvnitř kterých je ocelová výztuž. Jde o stavební technologii známou jako předpjatý beton, kterou zavedl v 60. letech autor mostu architekt Riccardo Morandi, napsal deník La Repubblica.
Právě na tyto závěsy se nyní zaměřuje pozornost janovských vyšetřovatelů. Mají podezření, že více než sto metrů stavby povolilo právě kvůli nim. Podobného názoru jsou i odborníci společnosti Autostrade, nikdo z nich to ale zatím veřejně nepřiznal, podotkl list.
„Ukázalo se, že železobetonové závěsy vydrží poměrně málo. Statika takto postaveného mostu přitom záleží především na vlastnostech a stavu závěsů,“ upozornil Antonio Occhiuzzi, ředitel Technologického stavebního institutu. Jak dodal, část závěsů na mostě byla zpevněna, ne ovšem v úseku, který se propadl. Nyní bude podle něj hlavně potřeba zjistit, proč nebyl opraven i zbytek závěsů.
„Technologie vynalezená Morandim, kterou sám používal, se ukázala jako špatná. Systém nefungoval tak, jak byl zamýšlen,“ dodal profesor Antonio Brencich, který na univerzitě v Janově vyučuje stavební inženýrství.
Most byl „špatně koncipován, špatně navržen a patrně i špatně postaven“, řekl Brencich. Odmítl spekulace, že se most zřítil kvůli počasí. „Připisovat zřícení mostu bouřce je čiré šílenství,“ řekl.
Závěsy měly být podle listu La Repubblica zcela vyměněny už před dvěma lety, práce ale byly odloženy vzhledem k vysokým nákladům (35 miliónů eur, tedy zhruba 900 miliónů korun) a proto, že podle tehdejších posudků nehrozilo nebezpečí pádu.
Státní zastupitelství v Janově doufá, že ve vyšetřování pomůžou záběry kamer firmy Autostrade umístěné na mostě. Některé byly při pádu zničeny, nahrávky by ale mělo být možné zachránit.