Článek
Jeřáb položil vrak lodě na připravený vlečný člun. Tlačný remorkér Botond pak člun s vrakem Mořské panny dopravil do přístavu v budapešťské části Csepel, kde bude vrak podroben další prohlídce.
Maďarští a jihokorejští záchranáři pracovali na vyzvednutí lodě přes sedm hodin. Po sedmé ráno se na hladině objevil jako první kapitánský můstek.
„Potápěči zde našli tělo kapitána lodě,“ uvedla televize M1.
Zvedání trupu pokračovalo velmi pomalu, protože panovaly obavy, že se rozpadne. Zadní část byla totiž značně poškozena. Záchranáři proto přerušili akci a museli do této části plavidla umístit další lano. Loď poté zvedali pomocí pěti ocelových lan.
„V trupu našli ještě tři těla, která postupně odváželi na motorových člunech,“ uvedla televize M1.
Pozůstalí, kteří přiletěli z Jižní Koreje, byli soustředěni na nedalekém Markétině ostrově a záchranné práce sledovali na obrazovkách.
Mezi nalezenými oběťmi je podle televize M1 šestiletá dívka a její 38letá matka. Obě cestovaly s prarodiči, kteří výlet do Evropy dostali jako dárek za to, že se o vnučku starají, aby jejich dcera mohla pracovat. Při neštěstí zahynuli také oni. Z rodiny se zachránil pouze otec, který kvůli pracovnímu zaneprázdnění musel zůstat v Jižní Koreji.
Podle agentury Jonhap v pondělí dorazily do Soulu zpopelněné ostatky prvních čtyř obětí lodní tragédie. Urny s popelem přivezli rodinní příslušníci obětí, kteří přiletěli z Budapešti.
„Kremace se uskutečnila v Maďarsku a v pondělí odpoledne již dvě rodiny pohřbily popel na hřbitově v Soulu. Další rodiny na ostatky svých blízkých stále čekají,“ uvedla agentura.
Do Budapešti dorazili také policejní potápěči z České republiky. „Naši potápěči dnes opět dorazili do Budapešti, kde pomáhají s vyzvednutím vraku potopené lodi a s tím souvisejícími pracemi. Na místo vyjeli na žádost Maďarska,“ uvedla v úterý policie na Twitteru.
Do akce byli zapojeni kromě maďarských také jihokorejští potápěči, kteří prohlíželi trup lodě a hledali těla obětí.
Během prací na vyzdvižení ztroskotaného plavidla vypadl z jednoho gumového člunu krátce před desátou hodinou muž. Naštěstí měl na sobě záchrannou vestu, která ho udržela na hladině a poté jej policisté vyzvedli do gumového člunu.
Práce začaly už časně ráno. Ředitel maďarského protiteroristického centra TEK János Hajdu určil začátek na pátou hodinu.
„Je to i kvůli horkému počasí. Vždyť uprostřed soulodí na Dunaji je přes den na slunci přes padesát stupňů,“ vysvětlil člen TEK Nándor Jasenszky v televizi M1.
Vrak lodě ležel v hloubce devíti metrů. Potápěčům se v uplynulých dnech podařilo umístit pod trup lodě čtyři ocelová lana, s jejichž pomocí jeřáb mohl vytáhnout vrak z vody. Lana umístili pod trup lodě potápěči.
Vedoucí maďarských potápěčů Tamás Ádám televizi M1 řekl, že proud řeky je stále natolik silný, že práce mohli provádět jen jednou rukou a druhou se museli přidržovat žebříku nebo vraku. „Pracovali jsme vleže. V tom proudu nebylo možné ani stát, ani klečet,“ vysvětlil.