Článek
Strojvedoucí Francisco José Garzón, který je v policejní vazbě vyšetřován pro podezření ze zabití z nedbalosti, byl zraněn na hlavě a má poraněná žebra. Když ho jeden z místních dobrovolníků doprovázel k ošetření, řekl mu Garzón, že chce zemřít. Údajně dodal, že „jel moc rychle“ a „bylo zapotřebí brzdit, ale nešlo to“.
Předseda španělské Správy železniční infrastruktury Gonzalo Ferre ovšem tvrdí, že všechny bezpečnostní systémy vlaku fungovaly. Proto označil za viníka nehody strojvedoucího, který podle něj měl začít brzdit již čtyři kilometry před osudnou zatáčkou. [celá zpráva]
Vlak v nebezpečné zatáčce před santiagským nádražím víc než dvojnásobně překročil přípustnou rychlost, vykolejil a roztříštil se o betonový koridor. Počet mrtvých se v neděli zvýšil ze 78 na 79, se zraněním v nemocnici leží dalších 70 lidí, z nichž stav 22 je vážný.
Garzón dorazil k soudu
Garzón v neděli dorazil v policejním autě s temnými skly do budovy městského soudu v Santiagu de Compostela. Měl by soudce, pozůstalé i celou španělskou veřejnost informovat o okolnostech jedné z nejvážnějších železničních havárií ve španělských dějinách. Jednání soudu je neveřejné.
Garzón zatím odmítal vypovídat, jeho předpokládaný čtvrteční výslech byl odložen na neděli, údajně ze zdravotních důvodů.
Strojvedoucí údajně již dříve přiznal, že vlak výrazně překročil povolenou rychlost. Tento fakt podle médií potvrzují i první údaje získané z palubních záznamníků.