Článek
„Pracovníci z EU, se kterými jsme mluvili, nehodlají jít do Spojeného království pracovat na krátkodobé vízum jenom proto, aby zemi pomohli ze sra*ek, které si sama zavinila,“ komentoval situaci Edwin Atema, vedoucí odborového svazu FNV, který zastupuje řidiče nákladních vozů napříč sedmadvacítkou.
Moderátorku veřejnoprávní stanice BBC jeho expresivní vyjádření v rozhlasovém interview zaskočilo. „To nebyl ideální slovník, ale chápeme, co se snažíte říct,“ odvětila po chvíli.
„V krátkodobém horizontu se obávám, že to nemá řešení,“ pokračoval Atema.
“The EU workers we spoke to won’t go to the UK on short-term visas to help the UK out of the shits they created for themselves!” @EdwinAtema
— Stefan Simanowitz (@StefSimanowitz) September 27, 2021
[Shocked pause]
“Not ideal language but we get the message” @MishalHusain#fuelcrisis #r4today #PetrolShortages pic.twitter.com/1WJLnnDZDr
Británie v posledních dnech zažívá bezprecedentní krizi v dodavatelském řetězci, která se projevuje zejména dlouhými frontami na benzín. Až 90 procent čerpacích stanic ve velkých městech nemá palivo. Krizi navíc umocnilo panické nakupování.
FOTO: Benzínová krize v Británii
„V mnoha oblastech země jsme bohužel svědky panického nakupování pohonných hmot,” řekl šéf asociace prodejců pohonných hmot (PRA) Gordon Balmer.
Nastoupí do kamionů vojáci?
Jako jedno z možných řešení ministři navrhli nabídnout krátkodobá víza až pěti tisícům řidičů z EU, která by jim umožnila pracovat ve Spojeném království až do Vánoc. Uvažuje se také o nouzovém nasazení vojáků. Británii totiž odhadem chybí asi 100 tisíc řidičů.
Británie vydá tisíce víz pro zahraniční řidiče
Jak ale upozorňuje Atema, unijní kamioňáci Británii trn z paty nevytrhnou, a to ani kdyby jim byl nabídnut vyšší plat než doteď. Pracovní podmínky jsou pro řidiče nepřijatelné, například povinnost zaplatit si vlastní ubytování v odpočinkových dnech.
„Mzdy jsou důležitou oblastí, ale ne jedinou,“ řekl vedoucí odborů s dovětkem, že toto odvětví bylo „nemocné“ už dlouho před brexitem a pandemií covidu. Společnost si podle něj musí uvědomit, že kamioňáci nejsou „pouze prodlouženou rukou vozidla“.
Británii zachvátila benzinová panika
Faktem nicméně je, že po brexitu je pro pracovníky z jiných evropských zemí těžší získat v Británii pracovní povolení. Asociace silniční nákladní dopravy (RHA) vyzvala vládu, aby přísná pravidla zmírnila.
Ministr dopravy Grant Shapps ale oznámil, že nechce, aby britské řidiče vytlačili jejich kolegové z EU, kteří mají nižší nároky na mzdy. Současně opakuje, že brexit za aktuální krizi nemůže a že odstřihnutí od Bruselu mu naopak umožňuje situaci rychle vyřešit.