Článek
„Vím, že se na poslední chvíli měnil pilot, protože někdo dostal covid,“ prozradil ředitel komunikace skupiny PPF Vladimír Mlynář v rozhovoru s Českou televizí.
Russell byl nejmladší člen výpravy, k firmě Soloy, která let zajišťovala, nastoupil před dvěma lety.
„Ale co se přesně stalo, nevíme, doufáme, že se to dozvíme od Davida Horvátha,“ řekl dále Mlynář s odkazem na jediného přeživšího, který leží v největší aljašské nemocnici v Anchorage. Někdejší mistr České republiky ve snowboardingu zůstává v těžkém stavu.
Záchranáři žasli, že někdo přežil
Záchranáři, kteří zhruba tři hodiny po nehodě ze vzduchu spatřili roztříštěný vrtulník na úpatí hory, měli dokonce zpočátku za to, že nikdo nemohl přežít. „Jeden z členů týmu ale zaznamenal pohyb a řekl: ‚Chlapi, tam dole je někdo živý,‘“ vylíčil ČT záchranář Keenan Zerkel. „Určitě stojíme o možnost vyslechnout přeživšího. Zatím je na to ale příliš brzy,“ vzkázal Tom Chapman z Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB).
Vyšetřovatelé řeší, zda přímo po nehodě vrtulníku s Kellnerem nežilo víc lidí
Ačkoliv v době letu podle prvotních informací panovalo příznivé počasí s dobrou viditelností a slabým větrem, manévrování nad horskými hřebeny, kde k nehodě došlo, vyžaduje mimořádnou zručnost.
„Lidé, kteří tam byli, mi popisovali, že to, co dělá s vrtulníkem proudění vzduchu, je strašidelné. Je to prostě nebezpečné,“ připustil ve zmíněném rozhovoru Mlynář. Také povětrnostní podmínky, které v době nehody na místě panovaly, budou vyšetřovatelé zkoumat.
Vrak chtějí zajistit do konce týdne
Jejich pozornost se nyní ale soustředí především na vyzvednutí vraku z místa nehody. „Doufáme, že pokud to dovolí počasí, sněhové podmínky a lavinové riziko…, že budeme mít vrak nejpozději do konce týdne,“ řekl vyšetřovatel NTSB webu Alaska’s News Source. „Ale je v tom mnohokrát ‚pokud‘,“ upozornil.
Kellnerově helikoptéře chyběly k vrcholu sotva čtyři metry
Úřad už dříve trosky vrtulníku Airbus AS350B3 nafotil a připustil, že nyní jsou už zřejmě pokryté sněhem. Více informací by měla poskytnout i data z elektroniky na palubě, ačkoliv klasickou „černou skříňku“ podle vyšetřovatelů tento typ vrtulníku nemá.
Vyzvednutí vraku z těžko přístupného terénu, kam se lze dostat právě jen vrtulníkem, má nyní na starosti firma Soloy, která stroj provozovala, respektive její pojišťovna.