Hlavní obsah

Superstíhačky F-35 provázejí tutlané problémy, k nasazení mají daleko

Washington

Lockheed F-35 Lightning II měl být tou zbraní, která zajistí Spojeným státům v dalších letech nadvládu ve vzduchu. Letadlo, které zařadí do výzbroje letectvo, námořnictvo i námořní pěchota, ale trápí takové množství problémů, že k případnému bojovému využití má stále daleko. Plyne to ze zprávy oddělení ministerstva obrany pro testování a hodnocení (DOT&E), která upozorňuje, že problémy se navíc tutlaly.

Foto: Reuters

Lockheed F-35A Lightning startuje ze základny Eglin

Článek

Kancelář, která má na starosti zavádění nového stroje, falšovala údaje o poruchách, aby Lightning II vypadal spolehlivější, než ve skutečnosti je. Manipulovala také s čísly, aby se zdálo, že stroj je levnější, a snižovala i náklady na letovou hodinu a na údržbu a tajilo se, že mnohé díly se rychle opotřebovávají a musejí se často měnit, což je i případ vektorovatelné trysky motoru.

Stav je nyní takový, že stroje zařazené k testovacím jednotkám jednotlivých složek ozbrojených sil mohou vzlétat nanejvýš dvakrát týdně.

Tajení problémů a rušení testů

Potíže, jež mohly být způsobeny nevhodným konstrukčním řešením, byly označovány jako zaviněné chybou pozemního personálu. To ovšem může vytvářet problém v budoucnosti, kdy se tyto chyby budou jen obtížně odstraňovat, nebo bude nutné omezit namáhání stroje ve službě, takže stíhačky například nebudou moci provádět obraty s vysokým přetížením. Tutlaly se také problémy s rychle se opotřebovávajícími pneumatikami.

Lockheed F-35 Lightning II
Americký víceúčelový bojový letoun páté generace. Využívat ho mají tři složky amerických sil, kromě letectva i námořnictvo a americká námořní pěchota, což mělo snížit náklady. Požadavky všech tří složek ale byly značně odlišné, což stroje prodražilo.
Americké letectvo USAF si objednalo verzi F-35A, což je stíhací a víceúčelový letoun určený pro vzdušný boj a útoky na pozemní cíle, který by měl v budoucnosti nahradit stroje F-16 a F-15. Stroj využívá vlastností stealth.
Námořní F-35C je určen pro působení z letadlových lodí, proto má zesílenou konstrukci a je větší.
Verze pro námořní pěchotu umožňuje svislý vzlet a přistání. Na výsadkových lodích má nahradit kolmo startující AV-8B Harrier. Stejnou verzi si objednala i Velká Británie.

V rámci úspor a kvůli snahám, aby program nenabral zpoždění, se rušily některé zkoušky, včetně těch, které měly zjistit, jaké obraty v boji už nelze provádět. Už se ukázalo, že stroj je extrémně náchylný na ztrátu vztlaku, a to zejména v námořní verzi C, kde se zvažuje i nutnost montáže upravených spoilerů na náběžné hraně křídla, což ale zhorší vlastnosti stealth, tedy obtížnou odhalitelnost radarem.

Foto: Mike Blake, Reuters

První přistání letadla F-35C na palubě letadlové lodi USS Nimitz

Dořešen není ani problém s motory, který vedl k v červnu 2014 k uzemnění všech F-35, když se po destrukci lopatek motoru jedna F-35A vzňala. [celá zpráva]

Další lety pak byly umožněny, ale jen s omezenou letovou obálkou, kdy přetížení nesmí překročit 3g, což v boji nestačí na únik před protiletadlovou raketou, a rychlost u testovacích strojů nesmí překročit 1,6násobek rychlosti zvuku, přičemž stroje u jednotek smí létat jen podzvukovou rychlostí.

Hrozí požár při zásahu

Není ani vyřešen závažný problém rizika požáru a exploze paliva při zasažení palivových nádrží v křídlech. Testy ukázaly, že po zásahu hrozí vzplanutí paliva i hydraulické kapaliny, protože systém, který má nádrže po odčerpání části paliva plnit inertním plynem OBIGGS, nefunguje správně a bude vyžadovat úpravy již vyrobených kusů. Dalším problémem je nezvykle vysoké napětí elektrického systému 270 V, které také zvyšuje riziko požáru. Rychle se také opotřebovávají baterie.

Foto: Reuters

Lockheed F-35A Lightning II na základně Nellis

Elektrická výbava a palivový systém nejsou dobře ochráněny proti úderu bleskem na zemi i ve vzduchu. Kyslík z nádrží se odstraní až 12 hodin po přistání. Stroje testované na floridské základně Eglin mohou v oblasti obvyklým bouřím přiblížit jen na vzdálenost 25 mil.

Přetrvávají i problémy s přilbovými displeji a selháním softwaru.

Nevhodné pro bojové nasazení

DOT na základě toho vyvozuje, že Lightningy II se nemohou nejen účastnit bojů, ale ani nemohou být zařazeny do operační služby a budou vyžadovat další úpravy. Ke stovce lightningů se v letošním fiskálním roce má přikoupit dalších 34 a v příštím 57.

Přitom ještě není hotová integrace řady typů výzbroje od pouzder s kanony, přes přesnou munici až po jaderné bomby B-61 nebo protiletadlové rakety AIM-9X či dokonce přídavné nádrže. To dále cenu zvýší. U předčasně ukončeného programu F-22 Raptor tyto vícenáklady činily 17 procent a jeden pak vyšel na 150 miliónů dolarů. F-35 prosazovaný na jeho úkor kvůli nižší ceně, se přitom pomalu začíná cenově blížit raptorům. Kus pozemní verze A vyjde podle výrobce Lockheed aktuálně na 98 miliónů dolarů bez motoru. Námořní pak stojí 110 miliónů. Celý program už nyní vychází na 1,4 biliónu dolarů (asi 36 biliónů Kč).

Výběr článků

Načítám