Článek
„Naší hlavní prioritou je bezpečnost a nestanovili jsme žádný harmonogram, do kdy svou práci ukončíme. Každá vláda pak učiní vlastní rozhodnutí, zda vrátí letadlo do provozu, a to na základě zevrubného posouzení bezpečnosti,” uvedla FAA ve svém prohlášení.
V minulosti se většinou regulátoři v jednotlivých zemích drželi rozhodnutí FAA. Vzhledem ke kritice amerického úřadu, který čelí podezření, že uspěchal certifikaci typu a vycházel při ní vstříc Boeingu, jemuž odpustil některé nedostatky, aby se nezvětšovala ztráta na Airbus A320neo, to tentokrát může být jinak, napsala agentura DPA. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) už dala na srozuměnou, že bude provádět vlastní testy.
Podle agentury AFP lze prohlášení FAA vnímat jako potvrzení toho, že mezi jednotlivými regulátory nepanuje shoda ohledně termínu, kdy se budou moci Boeingy 737 MAX opět vrátit do vzduchu. Sama firma uvedla, že očekává souhlas s provozem strojů na začátku letošního čtvrtého čtvrtletí. Americké aerolinky American Airlines a United Airlines v červenci sdělily, že letadla zůstanou na zemi minimálně do začátku listopadu. Čeká se, že opět budou létat až v příštím roce. [celá zpráva]
Stroje Boeing 737 MAX po celém světě nelétají od března kvůli vyšetřování, které se rozběhlo po dvou leteckých katastrofách s celkem 346 oběťmi na životech. K oběma přispěl systém automatického vyrovnávání letu MCAS, který má zabránit tomu, aby stroj příliš prudce stoupal, což by mohlo vést ke ztrátě vztlaku.
Systém však zasahoval, i když snímač úhlu náběhu poskytoval špatné údaje, což vedlo k pádům dvou letadel společností Lion Air a Ethiopian Airlines. Systém MCAS odečítal údaje jen z jednoho ze dvou snímačů úhlu náběhu a neporovnával údaje z obou, zda jsou shodné. FAA je kritizován za to, že to umožnil a nedonutil výrobce systém MCAS přepracovat, aby pracoval s údaji obou snímačů úhlu náběhu. [celá zpráva]