Článek
Vrtulník Airbus AS350B3 provozovaný společností Wasilla's Soloy Helicopters měl loni v březnu Kellnera, Benjamina Larochaixe, Davida Horvátha a dva průvodce Seana McManamu a Gregoryho Harmse dopravit na vrchol hory, aby odtamtud pětice lidí vyrazila na adrenalinový sjezd, tzv. heliskiing.
Stroj nevystoupal dostatečně vysoko a osudově minul vrchol, na němž měl přistát. Byl podle vyšetřovatelů 10 až 15 stop (3 až 4,5 metru) pod potřebnou úrovní a místo přistání narazil ve výšce 1828 metrů do skalního masivu, napsal server deníku Anchorage Daily News. Helikoptéra se po nárazu do skály skutálela asi 244 až 274 metrů po svahu dolů.
Vrtulník s Kellnerem před tragédií manévroval těsně nad horským hřebenem
Nehodu nakonec přežil jen David Horváth, nové soudní dokumenty ale tvrdí, že živý byl po pádu helikoptéry i tehdejší nejbohatší muž Česka Petr Kellner a také průvodce Gregory Harms. Kellner podle spisů „zemřel při čekání na záchranu“, která se zpozdila kvůli selhání komunikace a sledování letu. Stejný osud potkal také Harmse. Havárii přežil, „utrpěl při ní těžká, a nakonec smrtelná zranění“, uvádí text samostatné žaloby podané minulý týden v USA.
Dokumenty neuvádějí, jak dlouho Kellner nebo Harms žili, co způsobilo jejich smrt, ani neposkytují důkazy, že by mohli přežít, kdyby záchranné operace začaly dřív.
Havárii vrtulníku s Kellnerem nejspíš nezavinila technická porucha
Centrum, které vysílá záchranáře Aljašské národní gardy, dostalo oznámení o potížích s vrtulníkem více než 2,5 hodiny po havárii. Národní úřad pro bezpečnost dopravy zkoumá příčinu havárie a důvody, proč nikdo okamžitě nehlásil problém, když se signál z vrtulníku náhle zastavil. Závěrečná zpráva se očekává až koncem letošního roku.
Z dokumentů vyplývá, že když se záchranáři dostali k troskám vrtulníku, Horváth stále seděl na svém sedadle, po stehna byl zasypán sněhem. Vyprostili ho kolem 12.30, šest hodin po nehodě.
Vyšetřovatelé Kellnerovy nehody zkoumají elektroniku a vysílačku vrtulníku
Horváthova advokátka Tracey Knutsonová vykreslila u soudu ponurý obraz utrpení muže „uvězněného v troskách vrtulníku plného sněhu, leteckého paliva a krve ostatních mužů“.
Horváth strávil více než týden v nemocnici na Aljašce, než se mohl vrátit zpět domů. Utrpěl zlomeniny žeber, měl vykloubená obě kolena, což si podle záznamů Knutsonové vyžádalo následné operace. Kvůli omrzlinám mu muselo být amputováno několik prstů na pravé ruce. Současně přišel o všechny prsty na levé ruce, dodala jeho právnička.
Časová osa tragédie
Sledovací signál vrtulníku se 27. března loňského roku zastavil kolem 18.35 tamějšího času (neděle 4.34 SELČ), uvádějí federální vyšetřovatelé. Nouzový signál, který běžně poskytuje první zprávu o havárii, se nespustil.
Vyšetřovatelé uvedli, že společnost Soloy, která vrtulník provozovala, nezačala nic řešit, dokud nezjistila, že vrtulník nedorazil ve 20 hodin na svou základnu. Teprve poté začalo pátrání po stroji a jeho posádce. To si teprve provozovatelé uvědomili, že s vrtulníkem nemají delší dobu spojení. Až o další hodinu později se podařilo vrak nalézt.
Jaký doopravdy byl. PPF zveřejnila záběry Petra Kellnera
Bylo 21.10, tedy dvě hodiny a 35 minut po havárii, když záchranné koordinační centrum poprvé obdrželo hlášení o pohřešovaném vrtulníku se šesti lidmi na palubě. Středisko vyslalo záchranáře Národní gardy. Vrak byl nalezen kolem 21.40 a záchranná mise začala o pět minut později, tedy ve 21.45.