Článek
Boeing sice už prvních pět strojů dodal, ale musí vyřešit ještě problémy, které se týkají samotného doplňování paliva. U KC-46 nově sedí člověk ovládající ráhno pro doplňování paliva za letu a přibližovací manévr sleduje na obrazovce, a ne jako dříve vleže v úzkém prostoru na konci trupu. Občas ale slunce oslepilo kamery a operátor na nich nic neviděl.
Druhý problém se týkal samotného ráhna. Některé typy letadel na ně nevytvářely dostatečný tlak, aby se otevřel ventil a začalo proudit palivo do nástavce pro tankování za letu, což se objevovalo hlavně u bitevníků A-10A. Třetí potíže vznikly při odpoutání stroje čerpajícího palivo, nejčastěji při doplňování paliva strojům F/A-18 Hornet.
Všechny problémy vyřešila úprava softwaru, takže mluvčí Pentagonu Mike Andrew mohl začátkem ledna oznámit: „Ministerstvo obrany se domluvilo na postupu dodávek tankeru KC-46.“
Musejí se ale provést ještě další zkoušky, což může vést k dalšímu zdržení programu a zvýšení ceny, protože po přijetí typu se už výrobci za úpravy platí, uvedl server DefenceOne, přičemž podotkl, že obvykle se musejí před přijetím závady takovéhoto typu zcela odstranit.
Náhrada tankerů se vleče dvacet let
Letectvo je pod časovým tlakem, KC-46 mají nahradit v americkém letectvu stroje KC-135 Stratotanker dodávané od konce padesátých let, u kterých hrozí, že by jakákoli porucha mohla vést k jejich uzemnění. Přijetí typu nového stroje už umožňuje zahájit výcvik posádek. Tankery se sice nepohybují v oblasti bojů, ale umožňují výrazně prodloužit dolet bojových letadel.
Původně mělo letectvo koupit stovku letadel odvozených z civilního Boeingu 767, jenomže objednávka padla, když se v roce 2000 ukázalo, že ředitelka odboru letectva pro nové akvizice Darleen Druyunová připravovala požadavky pro výběrová řízení na míru Boeingu, za což dostala místo ve vedení firmy. Nakonec byla odsouzena na devět měsíců a byl vypsán nový tendr, který vyhrál konkurenční Airbus, jenž se tehdy spojil s firmou Northrop Grumman.
Airbus A330 MRTT byl vybrán v roce 2008, ale proti verdiktu se odvolal Boeing. [celá zpráva]
Nakonec byl vybrán v dalším tendru jeho stroj KC-46 [celá zpráva].
Ten ale už nebyl odvozen od civilního Boeingu 767, který se mezitím přestal vyrábět, ale od jeho nákladní verze. První prototyp KC-46A vzlétl až 25. září 2015 a vývoj se protahoval. První Boeing KC-46 měl být dodán na jaře 2016 a prvních osmnáct letadel měl Pentagon dostat do srpna 2017. Termín však byl několikrát posunut.
Řešení konstrukčních problémů si vyžádalo tři miliardy dolarů. Boeing je musel zaplatit z vlastní kapsy, protože cena za dodávku 179 nových tankerů je pevná a činí 40 miliard dolarů.
Byť se zvažovalo i zrušení kontraktu, nakonec si Pentagon v srpnu 2016 závazně objednal prvních 19 letadel a pak dalších celkem 52 strojů, protože se bez vzdušných tankerů neobejde. V září 2018 americký úřad pro letectví FAA certifikoval tanker pro provoz v prostoru, kde se pohybují i civilní letadla.
Šance pro Airbus
Boeingu se však KC-46A kvůli konstrukčním potížím nedařilo dodat, slibovaný první nebyl předán do konce roku, a tak do hry vstoupil Airbus, který se kvůli tomu spojil s Lockheedem. Jeho tankery A330 MRTT se už dodávají a jsou osvědčené. Australské letectvo je pro doplňování paliva použilo už na Blízkém východě a využívá je i britská RAF. Na jejich provozu se podílí soukromá firma AirTanker, které letectvo platí.
Nakoupila je i Francie, kde v půlce ledna podnikl A330 MRTT první operační let na Réunion se dvěma letouny Rafale. Ve výzbroji je má také Saúdská Arábie a Spojené arabské emiráty, první kusy převzal i Singapur a letos v lednu též Jižní Korea, uvedl server Airforce Technology. Hlavně je však využívá alianční platforma NATO MMF, která zajišťuje tankování pro letadla Nizozemska, Belgie, Norska a Německa. K programu se chce připojit i ČR.
Airbus, který má také objednávky na šedesát tankerů, cítí stále šanci, i když už byly dodány první KC-46 Pegasus a mluvčí Boeingu Todd Blecher řekl: „Jsme plně zaměřeni na dodávku KC-46 letectvu. KC-46 bude páteří globální mobility v následujících generacích. Je víceúčelový a nabízí možnosti, jaké americké letectvo u své flotily nikdy nemělo a jaké nemůže dostat jinde.
Loni v září uvedlo letectvo USAF, že potřebuje nad rámec plánované objednávky 179 strojů postavit ještě dalších 14 perutí tankovacích letadel s cca stovkou letadel, aby mohlo splnit požadavky národní obranné strategie, jež má čelit hrozbě ze strany Číny a Ruska. Výrobní kapacita Boeingu je omezená a hned se zvýšit nemůže.
Oba typy jsou určeny nejen pro doplňování paliva za letu, ale také pro transport a přepravu vojáků nebo evakuaci zraněných. KC-46 přepraví až 114 osob nebo 10 standartizovaných palet a 54 pacientů. A30 MRTT unese náklad až 46 tun, obvykle je v něm místo pro 28 nosítek a šest stanovišť pro ARO, sedadla pro 20 zdravotníků plus sedačky pro stovku cestujících.