Článek
Problém se týká pyropatron, které mají v případě nouze katapultovat sedadlo i s pilotem. Velitelství letectva USAF v pátek oznámilo, že nařídilo kontroly všech vystřelovacích sedaček u strojů F-35, které se mají provést během 90 dnů.
„Z opatrnosti velitelství ACC odstaví od 29. července (stroje F-35A) aby se urychlil proces inspekce,“ uvedla mluvčí velitelství ACC Alexi Worleyová. „Na základě dat získaných při těchto inspekcích se velitelství ACC rozhodne obnovit operační provoz,“ dodala, aniž by upřesnila, jak dlouho bude celý proces trvat. Další mluvčí poskytl informaci, že se uzemnění netýká všech F-35, ale nesdělil, jak velký je počet odstavených strojů.
Letectvo pouze dodalo, že má dost náhradních pyropatron pro vystřelovací sedadla.
Web Air Force Times uvedl, že problém, s vystřelovacími sedadly Martin Baker byl zjištěn už v dubnu. Při kontrole se zjistilo, že pyropatrona byla nezvykle lehká, a ukázalo se, že v ní nebyla žádná nálož. Pokud by se sedadlo použilo při katapultování, ohrozilo by to bezpečnost.
Mluvčí výrobce sedadel Steve Roberts řekl: „Během rutinní kontroly při údržbě na (základně letectva v Utahu) Hillu v dubnu 2022 byla u jedné z pyropatron sedačky F-35 zjištěna anomálie. Rychle byla vysledována k problému ve výrobním procesu, který byl zjištěn a odstraněn.“ Armáda pak začala testoval pyropatrony u dalších z 2700 F-35 a ke střede byly zjištěny tři vadné pyropatrony. Podle Robertse se to týkalo určité výrobní série pyropatron.
O inspekci všech F-35 se rozhodlo 19. července a v pátek byly stroje uzemněny.
Konec gripenů. Vláda chce americké stíhačky F-35
Pod ACC spadají stroje na území USA a ne v zámoří. Ty mohou létat dále. I tak to ale sníží počet amerických provozuschopných bojových letounů páté generace.
Stroje F-35, ale v jiných verzích, využívá i americké námořnictvo a americká námořní pěchota. Ani jedna z těchto složek neavizovala, že by své F-35 uzemnila, byť užívají stejný typ vystřelovací sedadla.
Problémy mají dopad i na jiná letadla
Americké námořnictvo uvedlo, že podobný problém zjistilo i u jiných letadel ve výzbroji, jako jsou bojové letouny F/A-18 C/D Hornet, F/A-18 E/F Super Hornet a EA-18G Growler i u dvou typů cvičných letadel. Všechna používají vystřelovací sedačky se stejnými pyropatronami.
Od 20. června je také omezen provoz britských a německých strojů Eurofighter Typhoon, které se mají používat jen k nutným letům. I ony používají stejné vystřelovací sedačky Martin Baker Mk. 16, uvedl server eurasiatimes. Web aviaciononline uvedl, že problémy by se mohly týkat i eurofighterů ve službách italského a španělského letectva. Sedačky Mk. 16 využívají i francouzské stroje Dassault Rafale.