Hlavní obsah

Američané sestřelili laserem několik raket

Washington

Pomocí pozemního laseru se podařilo americkému letectvu USAF na raketové střelnici White Sands v Novém Mexiku 23. dubna sestřelit za letu několik raket. Test výzkumné laboratoře letectva AFRL je dalším krokem k využití laserů v programu ochrany letadel před raketami SHiELD.

Foto: Airforce Technology

K prvním testům palubního laseru se využíval upravený tankovací letoun NKC-135A

Článek

Představitelé AFRL neuvedli, kolik střel se při testu podařilo sestřelit. Použit byl velký pozemní laser DLWS, který slouží jako demonstrátor technologie.

Foto: Wright-Patterson AFB

Pozemní laser DLWS použitý při testu

„Finální systém SHiELD bude mnohem menší a lehčí a bude odolnější pro vzdušné prostředí,“ uvedlo AFRL. Letové testy s laserem se plánují na rok 2020. Laser pro letectvo staví firma Lockheed Martin na základě kontraktu z roku 2017.

Americké ozbrojené síly už opakovaně testovaly pozemní lasery a lasery na lodích při ničení dronů. Výhodou je nízká cena jednoho výstřelu, který vyjde na dolar. Očekává se, že lasery budou účinným opatřením proti rojům dronů využívajících umělé inteligence.

Foto: Airforce Technology

Nákladní Boeinf 747-400F upravený k nesení laseru musel mít na spodní části trupu otvory pro chlazení laseru

Sestřelit rakety je však složitější, protože létají rychleji než drony. Ještě větší výzvou je však zmenšit laser s výkonem, který umožňuje likvidovat rakety, aby ho uneslo bojové letadlo a nemělo problémy s tím, že se laser silně zahřívá, uvedl server DefenceOne.

Letectvo už v roce 2010 zkoušelo palubní megawattový chemický kyslíko-jódový laser COIL, ovšem nosit ho musel upravený nákladní Boeing 747-400F označený jako YAL-1. Chemické lasery jsou navíc nestabilní. Proto se využívají lasery, které nepoužívají jako médium plyn, ale pevné látky, většinou jde o sklo nebo krystaly či keramické materiály s příměsí neodymu, erbia nebo ytterbia, nejznámější je yttrito-hlinitý granát (YAG).

Lasery se však nemusejí používat přímo k ničení přilétajících raket, většinou stačí zneškodnit jejich naváděcí zařízení, k čemuž stačí méně výkonné lasery. Takový systém proti ručním protiletadlovým raketám vyvíjí izraelská zbrojovka Elbit.

Foto: Axel Schmidt, Reuters

Lockheed Martin F-35

Zatímco SHiELD má být určen proti střelám země-vzduch a vzduch-vzduch, americký úřad pro Protiraketovou ochranu MDA vyvíjí vysoce výkonný laser, který by se montoval na bojové letouny F-35. Využívat by se měl k ničení mezikontinentálních balistických raket hned po startu. K tomu účelu se původně vyvíjel letoun YAL-1, který se ale pro praktické použití nehodil. Chemický laser byl velký, takže se musel umístit na palubě jumbo jetu, který by se však jen těžko dokázal nepozorovaně přiblížit k nepřátelskému odpalovacímu zařízení na takovou vzdálenost, aby mohl zničit laserovým paprskem balistickou raketu hned po startu.

Mnohem menší F-35 Lightning II, který má vlastnosti stealth, by toho však už mohl být schopen, a pokud by systém byl úspěšný, mohl by eliminovat hrozbu severokorejských balistických raket. Výsledky první studí by měly být známy ještě letos.

Výběr článků

Načítám