Hlavní obsah

Boeingy 737 MAX mohou získat certifikaci na přelomu května a června

Seattle

Americký Federální úřad pro letectví (FAA) by mohl udělit certifikaci problémové uzemněné čtvrté generaci Boeingu 737 MAX na konci května nebo na počátku června. Uvedl to list The Seattle Times s tím, že by tak stroje mohly létat od srpna.

Foto: Matt Mcknight, Reuters

Boeing 737 MAX

Článek

Tak brzké udělení certifikace se nečekalo, investoři počítali s půlročním uzemněním typu, podotkl list. Potvrzují ho ale dva zdroje obeznámené s udělováním certifikace. Slyšel o něm i výkonný ředitel společnosti Air Lease Corp Steve Udvar-Hazy, kterému o termínu řekl při jednáních Boeing.

Ředitel Boeingu Dennis Muilenburg řekl už 17. dubna, že společnost ukončila 135 testů nového softwaru včetně letových a další letový text by mohl být už certifikační. [celá zpráva]

FAA svolal klíčovou schůzi předsedů úřadů pro civilní letectví na 23. května, kde zřejmě předloží závěrečnou bezpečnostní analýzu Boeingu 737 MAX. FAA ale musí přesvědčit, že bylo uděláno vše pro bezpečnost stroje.

Tragické nehody

Dvě tragické nehody poslední generace Boeingů 737 MAX si vyžádaly celkem 346 mrtvých. Jak v říjnu v Indonésii, tak v březnu v Etiopii k nim přispěl nový systém MCAS, který má zabránit ztrátě vztlaku při příliš prudkém stoupání. Reagoval však na chybné údaje senzorů a posílal opakovaně letadla k zemi.

Systém byl nově upraven, takže zasahuje jen v případě varovných dat ze dvou senzorů a ne jen z jednoho a zasahuje jen jednou a slaběji.

Udvar-Hazy ale upozornil, že Boeing a FAA nebudou mít lehkou úlohu: „FAA a Boeing musejí prokázat 23. května, že mají vše pod kontrolou.“ Případ je výjimečný v tom, že pod kritikou se tentokrát neocitl jen výrobce, ale také FAA, který je podezříván, že šel až moc na ruku Boeingu, jenž zaostával ve vývoji úspornějšího typu za konkurenčním Airbusem a bál se ztráty trhu jednouličkových letadel. [celá zpráva]

I když by ale typ získal certifikaci, stejně nebude moci být hned nasazen na linky. Budou se muset zaškolit posádky, aby uměly pracovat s upraveným systémem MCAS, a také se budou muset vycvičit, jak mají jednat v případě jeho selhání. Místo na tabletech se tentokrát budou cvičit na letových simulátorech. To si vyžádá další týdny, takže američtí provozovatelé by Boeingy 737 MAX mohly opět využívat od srpna.

Výběr článků

Načítám