Článek
UNESCO tvrdí, že o větší vzdělání své populace se v uplynulých letech zasloužily všechny velké lidnaté státy. Zvláštní pochvala však prý patří zejména Číně, Brazílii a Egyptu, kde byl úbytek negramotných osob nejvýraznější.
Velké státy se zlepšují
Největší pokrok přitom údajně udělala Čína. Zatímco v roce 1988 neumělo v zemi psát a číst 22% obyvatelstva, v roce 2000 už to bylo "jen" 9%. Zabodoval také Egypt, který dokázal statistiky posunout od roku 1986 do 1996 o 12% - ze 44% na 56% lidí schopných číst a psát. Pozadu ale nezůstala ani Brazílie, kde v roce 1991 přiznávalo negramotnost 20% obyvatel, o 9 let později už "pouze" 14%.
Za jednu z nejhorších zemích na poli vzdělání je přitom podle UNESCO považován Pákistán. V roce 1994 tam neumělo číst a psát 39%, o čtyři roky později už 42% lidí. Kritická situace je ale stále především v Africe. V Nigeru v současnosti nezíská zmíněné schopnosti 84%, v Burkině Faso 76% a v Beninu 63% obyvatel. O něco lépe je na tom Indie, kde je nyní negramotných zhruba 43% osob.
Pracovníci UNESCO však i přes tyto údaje zůstávají směrem do budoucnosti optimističtí. Negramotnost bude prý v příštích letech sice pomalu, ale jistě klesat. V roce 2015 počítá organizace přesto s tím, že číst a psát nebude schopno 800 miliónů osob.
Každé šesté dítě nejde do školy
Na celosvětový výzkum navázal také rakouský fond pro Světovou populaci a mezinárodní spolupráci (SWI). Ten vypočítal, že v současnosti nejde na Zemi do školy každé šesté dítě - 94% z nich přitom žije v tzv. Třetím světě.
Vyloučeny z procesu vzdělání jsou podle SWI častěji dívky než chlapci - drobotina něžného pohlaví tvoří téměř tři pětiny dětí, které nikdy nezavítají do školní třídy. Nejhorší situace mezi "dorostem" bez šance na gramotnost je přitom v oblasti jižní Sahary - 37%, Jižní a Západní Asii - 34%, Východní Asii - 13% a v arabských státech spolu se Severní Amerikou - 7%.