Hlavní obsah

Zkoušky by se mohly upravit při plošné uzávěře, nyní se to nechystá, sdělil Plaga

Praha

Ministerstvo školství se nyní s ohledem na covid-19 nechystá upravit jarní přijímací, maturitní ani závěrečné zkoušky. Pokud by se plošně zavřely školy, mohl by se podobně jako v minulém školním roce změnit termín, délka či obsah zkoušek. Uvedl to ministr školství Robert Plaga (za ANO). Žáci připravující se na zkoušky podle něj mohou chodit na doučování.

Foto: Roman Vondrouš, ČTK

Ministr školství Robert Plaga

Článek

Epidemii mezi žáky považuje Plaga za odpovídající celé společnosti. Případné omezení provozu škol by proto podle něj musely doprovázet restrikce i jinde.

Podle školského zákona může ministerstvo v některých případech při uzavření škol tzv. opatřením obecné povahy změnit termíny, lhůty, způsob a podmínky přijímání ke vzdělávání a jeho ukončování. Důvodem může být uzávěra v důsledku krizového opatření podle krizového zákona, mimořádného opatření podle zvláštního zákona nebo nařízení karantény podle zákona o ochraně veřejného zdraví.

Spolek vyzval MŠMT, aby představilo možnou podobu jarních přijímaček

Věda a školy

Podle Plagy to znamená, že ministerstvo může vydat opatření měnící zkoušky jen tehdy, pokud je uzavření škol plošné. „To ale v tuto chvíli není na stole,” zmínil.

Že nejvíc případů je zaznamenáno ve školách, je dáno tím, že školy jsou téměř jediná místa, kde se dá dotrasovat. (...) A proto to u části společnosti vyvolává dojem, že jediným místem, kde se to šíří, jsou školy. Není to pravda.
Robert Plaga

Kdyby se epidemie zhoršila a žáci by přešli na výuku na dálku, mohl by podle něj úřad podobně jako v minulém školním roce změnit čas, posunout termín nebo upravit či vynechat některé části zkoušek.

„Další věc je obsahová rovina, kdy by Cermat měl lépe testy zacílit a formulovat, což je věc, která ale nesouvisí ani tolik s covidem a byla tu už předtím,” poznamenal.

Ministerstvo školství hodlá u maturit trvale prodloužit čas na testy

Věda a školy

Školský resort zároveň nedávno informoval, že by chtěl trvale prodloužit čas na vypracování státních maturitních didaktických testů z češtiny a cizího jazyka.

Nerovnosti má vyvážit doučování

Nerovnosti, které nyní i kvůli nařizování karantén jednotlivcům či třídám ve školách vznikají, by podle ministra mělo vyvážit doučování. Připomněl, že ministerstvo na něj dalo školám od září do prosince 250 milionů korun a pokračovat má v novém roce s evropskými penězi z Národního plánu obnovy.

Školy dostávají peníze na doučování. Učni a gymnazisté zájem příliš nemají

Věda a školy

Příspěvky na doučování podle ministra nesměřovaly jen k žákům ohroženým školním neúspěchem, ale i k závěrečným ročníkům.

„Právě proto, aby ředitelé měli možnost dohnat s žáky, kteří mají končit, něco, co nebylo možné. Kvůli karanténám, průběhu covidové pandemie,” vysvětlil.

Vzhledem k tomu, že některé školy z různých důvodů nebyly schopné peníze letos vyčerpat, chce MŠMT systém ještě upravit. Další cyklus doučování by měl pokračovat v druhém pololetí.

Plaga souhlasí s ředitelem Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) Ladislavem Duškem, že epidemická situace není dobrá nejen ve školách, ale v celé společnosti.

Dušek: Nákaza se nešíří víc mezi dětmi, je jen snazší je zachytit

Domácí

„Je potřeba si uvědomit, že to, že nejvíc případů je zaznamenáno ve školách, je dáno tím, že školy jsou téměř jediná místa, kde se dá dotrasovat, kde se dají zajistit režimová opatření, a proto také u části společnosti to vyvolává dojem, že jediným místem, kde se to šíří, jsou školy. Není to pravda,” řekl.

„Pokud se máme bavit o omezování škol, tak musí být doprovázeno omezováním i v ostatních sférách společnosti,” soudí Plaga. Hlavní odpovědnost za epidemická opatření je podle něj na ministerstvu zdravotnictví.

Související články

Výběr článků

Načítám