Článek
Výsledky vyplývají z výzkumu společnosti PAQ Research, který v projektu Život během pandemie pro organizaci Učitel naživo a ministerstvo školství udělala agentura NMS. Informoval o tom ředitel odboru komunikace MŠMT Ondřej Macura.
Do zjišťování se podle něj zapojilo 405 rodičů s dětmi v základních a středních školách. Jejich zastoupení bylo reprezentativní z hlediska regionu, pohlaví a vzdělání.
Navzdory tvrzení o zlepšení výuky s ní na podzim vyjádřilo spokojenost jen 41 procent lidí, zatímco na jaře 56 procent.
Průzkum ukázal, že ve srovnání s loňským jarem se podle 53 procent rodičů distanční vzdělávání na podzim zlepšilo. Zhruba čtvrtina matek a otců hodnotila kvalitu výuky v obou obdobích jako srovnatelnou a podle 15 procent se na podzim zhoršila.
Zpětně by někteří jarní výuku hodnotili hůře
Navzdory tvrzení o zlepšení výuky s ní ale na podzim vyjádřilo spokojenost jen 41 procent lidí, zatímco na jaře 56 procent.
Blatný: 4. stupeň PES nejdříve v půlce února. Starší žáci by se ale mohli vrátit už dříve
„Tento posun může být dán mimo jiné tím, že narostla kritičnost části rodičů a u jiných naopak polevil jarní zájem o distanční výuku,” vysvětlili autoři výzkumu.
Znamená to podle nich, že zpětně by někteří lidé i jarní výuku hodnotili hůře.
Rodiče s nižším vzděláním méně spokojení
Kritičtější byli k vývoji vzdělávání rodiče s nižším vzděláním, s bydlištěm mimo Prahu a z chudších rodin. Podle autorů výzkumu to může odrážet nerovnosti v českém vzdělávacím systému, protože chudší děti často chodí do hůře vybavených a méně kvalitních škol.
Výsledky naznačují, že rozdíly v kvalitě distanční výuky ve školách se od jara ještě zvětšily.
Výsledky navíc naznačují, že rozdíly v kvalitě distanční výuky ve školách se od jara ještě zvětšily.
Kolem 30 procent rodičů se vyjádřilo negativně k množství času stráveného učením doma s dítětem a k množství zadávané látky, a to ačkoli školy mohou v souvislosti s výukou na dálku učivo redukovat.
Až 77 procent dětí je podle rodičů k učení při distančním vzdělávání méně motivovaných. Ministerstvo se proto podle Macury chystá aktualizovat doporučení pro učitele, jak se s distanční výukou co nejlépe vyrovnat.
Chybějící sociální kontakt a potíže s technikou
Počet dětí, které se scházejí s kamarády, klesl podle výzkumu z více než 70 procent na konci září, tedy v době počínajících podzimních opatření proti covidu-19, na 33 procent na začátku listopadu.
Celkově školáci své sociální kontakty omezili v době výuky na dálku o více než polovinu. Podle zhruba 55 procent rodičů se zároveň s tím zhoršil u dětí i pocit pohody a štěstí.
Školy by návrat dětí zvládly hned, ale varují před bezhlavým otevíráním
Vliv na spokojenost má také technické vybavení a připojení k internetu. Zhruba třetina dětí podle rodičů nemá k distanční výuce dobré podmínky. Desetinu rodin trápí podle výzkumu potíže s technikou, další děti nemají doma vhodné místo k učení, pravidelnou a kvalitní stravu a pití. Tyto problémy se objevují hlavně v chudších, méně vzdělaných a početnějších rodinách.
Problémy vnímají i středoškoláci
Obdobně zaměřené šetření uspořádali v listopadu mezi žáky SŠ jejich zástupci ze spolku Česká středoškolská unie (ČSU). Distanční výuka je podle nich – samotných středoškoláků – sice lepší než na jaře, ale problémy přetrvávají.
Distanční výuka? Lepší než na jaře, ale problémy trvají, hodnotí středoškoláci
„Jako ty hlavní lze uvést zhoršené psychické zdraví studentů, zvýšenou zátěž, nevyhovující online hodiny a vysoké nároky ze strany školy nebo také znovu hrozící přehlcení testy při návratu do škol,” shrnul 1. místopředseda studentského spolku ČSU Ondřej Nováček.
Babiš: Plaga by měl zrušit didaktickou část maturit
Např. pro ty z maturitních ročníků teď bude důležité zejména to, kdy se vrátí do škol a zda se zruší maturitní didaktické testy, jak šéfovi školského resortu Robertu Plagovi (za ANO) „poradil” premiér Andrej Babiš (ANO).