Hlavní obsah

Umělá inteligence pomůže bankám s podvodníky

Právo, Miroslav Homola

Novou technologii k rozeznávání hlasů analýzou řeči zavádějí do provozu vývojáři z Brna. Je významným pomocníkem v ověřování identity volajícího především pro banky.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Nové řešení nazvané Voice Verify slouží k rychlé identifikaci volajícího a umožňuje tak autorizaci nejrůznějších požadavků po telefonu, stejně jako odhalování podvodů. V kombinaci s druhou novinkou, umělou inteligencí Voicebot Suite, která by měla v rutinních telefonických hovorech nahradit lidské operátory call center, pomůže především bankám, pojišťovnám či telefonním operátorům.

Vlastní princip rozeznávání hlasu vědci ze společnosti Phonexia vyvinuli už v roce 2018 s názvem Deep Embeddings jako první na světě. Současné nové řešení je dalším jeho vylepšením. Pro identifikaci a ověření mluvčího využívá výhradně hluboké neuronové sítě, tedy umělou inteligenci.

Mumie se vrací. Vědci „rozmluvili“ kněze

Věda a školy

„Stejně jako třeba otisk prstu nebo sken oční rohovky, i hlasový otisk obsahuje nezaměnitelnou biometrickou informaci, kterou neuronové sítě přiřadí ke konkrétnímu mluvčímu,“ vysvětluje princip Petr Schwarz ze společnosti Phonexia.

Technologii brněnské firmy přitom na rozpoznání volajícího stačí pouhé tři vteřiny řeči. „Podle našich zkušeností nové technologie nazvané Voice Verify šetří minimálně dvacet vteřin času, který by byl pro identifikaci volajícího operátorem jinak potřebný,“ uvádí další specialista, Michal Hrabí.

Systém už si nachází využití například v call centrech pojišťoven, energetických společností či operátorů, ale především bank. Po zavedení přísnějších bezpečnostních pravidel musí banky od zákazníků vyžadovat kombinaci minimálně dvou bezpečnostních prvků, nejčastěji hesla a telefonního čísla.

„Při využití Voice Verify se jedním z těchto prvků stane ověření hlasového otisku volajícího, druhým pak telefonní číslo, ze kterého zákazník volá. Zákazníka tak operátor už nemusí zatěžovat dalšími dotazy, vše je mnohem rychlejší,“ doplňuje Hrabí.

Perličky z pojišťoven: Rybičky na suchu či otužilcovy odřené hýždě

Finance

Na rozdíl od ukradeného telefonu či hesla se hlasová biometrie nenechá ošálit, byť by byl volající sebelepším imitátorem. Hlasový otisk každé osoby je jedinečný a technologie ho dokáže spolehlivě identifikovat.

V budoucnu by měla firmám umožnit odhalit podvodníky a přidávat je na černou listinu. „Pokud naše technologie rozpozná hlas člověka, který se již v minulosti pokusil o nějaký podvod s půjčkami nebo jiným finančním nástrojem, automaticky operátora varuje,“ doplnil Hrabí.

Výběr článků

Načítám