Článek
„Jako důvod k nespokojenosti označují mladí například přístup učitelů, obsah a formu výuky,” shrnula zástupkyně společnosti Kristýna Vobecká.
Zcela jiný obor by si podle průzkumu v posledních ročnících vybralo 30 procent žáků, když se zprůměrují odpovědi od všech středoškoláků. Dalších 12 procent by sice zůstalo u stejného oboru, ale chtělo by chodit do jiné školy.
Spolek vyzval MŠMT, aby představilo možnou podobu jarních přijímaček
Nejčastěji jsou s volbou studia spokojení žáci gymnázií, a to 72 procent oslovených. Naopak nejméně spokojení jsou žáci studující učební obory – 51 procent.
Možný problém s uplatněním
„Více než polovina žáků učebních oborů nespokojených se svým výběrem je podle mého názoru alarmující,” poznamenal konzultant trhu práce a spoluautor průzkumu David Dušánek.
Podle něj je pravděpodobné, že tato část mladých bude mít v budoucnu problém s uplatněním na trhu práce a bude potřebovat rekvalifikaci. Školy a instituce zaměřené na kariérní poradenství by se proto o tyto žáky měly víc zajímat, míní.
U čerstvých absolventů SŠ vzrostla nezaměstnanost na 6,2 procenta, zjistila analýza
Průzkum podle Dušánka ukázal, že jako důvod své nespokojenosti uvádějí žáci nejčastěji přístup učitelů a jejich výukové metody, nedostatečnou přípravu na praxi nebo další studium, špatnou organizaci a obsah vzdělávání.
„Výsledky našeho výzkumu ukazují, že žáci reflektují kvalitu studovaných škol, která je u některých škol zřejmě nižší, než žáci při výběru školy očekávali. Může se tak jednat o impulz pro provozovatele škol, aby výuku učebních oborů modernizovali a pro žáky zatraktivnili,” uvedl.
Nespokojení chtějí peníze, spokojení smysl a rozvoj
Nespokojení v průzkumu často uváděli, že by v budoucnu raději podnikali nebo odcestovali za prací do zahraničí, případně nepracovali vůbec. Při výběru budoucího povolání považují za důležitý hlavně výdělek a benefity, nikoli smysl práce nebo další profesní rozvoj, jako je tomu u žáků spokojených se svou studijní volbou.
Přibývá žáků s psychickými problémy, upozorňují školy i odborníci
Za nespokojeností je podle autorů průzkumu také nedostatek a kvalita informací o studiu a kariérních možnostech.
„Třetina žáků nespokojená s výběrem oboru častěji uvádí, že pro rozhodování při výběru školy nebo budoucího povolání neměla dostatek kvalitních informací. Dalším uváděným faktorem je nedostatečná podpora od rodičů nebo školy,” řekl Dušánek.
Odborníci představili návrh, jak by se měla změnit maturita
Ti, co by si zpětně vybrali raději jiný obor, jsou podle něj často z chudších a méně vzdělaných rodin, přičemž hlavním důvodem výběru jejich školy byla její blízkost k místu bydliště a rozhodnutí rodičů.