Článek
Na výzkumu pracoval Ústav pedagogických věd Filozofické fakulty MUNI, zapojilo se 533 kantorů.
U jedné pětiny středoškolských učitelů v Jihomoravském kraji už výzkumníci zaznamenali průměrnou či podprůměrnou pracovní schopnost, nejčastěji jde o padesátníky.
Stres a administrativa
„Jako konkrétní překážky, které omezují výkon profese, učitelé uváděli nejen vysokou psychickou náročnost povolání spojenou s dlouhodobým stresem, ale také velké zatížení administrativou a dalšími výukovými i nevýukovými povinnostmi, což se nepříznivě promítá v množství a kvalitě odpočinku,” uvedl vedoucí výzkumu Petr Hlaďo.
Skoro dvě třetiny učitelek MŠ ohrožuje syndrom vyhoření
Pracovní schopnost definují odborníci jako rovnováhu mezi všemi nároky dané práce a možnostmi jednotlivce dostát nárokům v podmínkách daného pracoviště.
U mladých pedagogů plných energie bývá pracovní schopnost vysoká, časem ale roste míra opotřebení, pocit vyhoření, objevují se i zdravotní problémy, což může vést ke snížení schopností i dřívějšímu odchodu ze školství.
Finská inspirace
Měření pracovní schopnosti se na území Jihomoravského kraje prováděla podle finského vzoru. Tamní experti vyvinuli i nástroje, které mají zaměstnancům pomoci jejich schopnost opět zvýšit. U Finů se chtějí Češi inspirovat.
„Naším hlavním cílem je prevence syndromu vyhoření, zvládání kariérních i osobních změn. Program budeme dále modifikovat na základě zjištění z výzkumu a snažit se ho přizpůsobit podmínkám českých učitelů,” řekla Ilona Štorová, předsedkyně spolku Age Management.
Vznikla totiž skupina odborníků, kteří se budou podílet na přípravě učebních textů a příruček pro středoškolské učitele. Momentálně mají vyškolených 38 lektorů. Členové organizace musejí nyní program upravit a pilotně ověřit, příští rok jej chtějí tuzemským pedagogům nabídnout.
Rozhodně se to totiž netýká jen Jihomoravského kraje, což ostatně ukázaly i dřívější výzkumy mapující problém vyhoření učitelů. Podle jiných odhadů dokonce může syndromu vyhoření propadat místy až polovina českých kantorů, přičemž opravdu vážné příznaky vykazuje pětina učitelů ze všech typů škol (nejen středních).