Článek
Sledované děti, které nastoupily do školky až po čtvrtých narozeninách, byly ve studiu a v práci méně úspěšné než ty, které zůstaly ve výlučně domácí péči jen do tří let.
„Podněty a sociální dovednosti, které tříleté dítě získává v mateřské škole, je těžké v prostředí domova nahradit, a to především u dětí se socio-ekonomicky slabším rodinným zázemím,“ vysvětlila jedna z autorek studie Klára Kalíšková z IDEA. Dodala, že zjištění jsou v souladu s většinou zahraničních výzkumů pozitivního vlivu školek na vývoj dítěte.
Počet dětí v MŠ loni meziročně klesl nejvíce za 15 let, školek ale přibylo
Děti, o které matky celodenně pečovaly do čtyř let, vykazují ve srovnání s dětmi, které nastoupily do školky o rok dříve, o čtyři procentní body vyšší pravděpodobnost, že ve věku 21 až 22 let nestudují ani nepracují.
Pravděpodobnost, že studují vysokou školu, je u nich pak o šest procentních bodů nižší.
„V případě dětí matek bez maturity, které ve věku 21 až 22 let žijí s matkou ve společné domácnosti, je pravděpodobnost, že nestudují ani nepracují, dokonce vyšší o více než devět procentních bodů. Pravděpodobnost nástupu těchto dětí na vysokou školu je nižší o dvanáct procentních bodů,“ popsala hlavní autorka studie Alena Bičáková z Národohospodářského ústavu AV ČR.
Neprodloužila se garance původního pracovního místa matky
Studie využívá data o vzdělání a pracovním zapojení dětí, jejichž rodiče byli dotčeni reformou rodičovského příspěvku v ČR v roce 1995, která prodloužila možnou dobu jeho čerpání ze tří na čtyři roky. Neprodloužila se ale garance původního pracovního místa matky.
Podle autorů studie to vedlo k tomu, že 38 procent matek tříletých dětí zůstalo se svými potomky doma.
Pandemie se vyřádila i na nejmenších. První třídu nezvládnou, bojí se rodiče předškoláků
Věkový interval 21 až 22 let byl zvolen cíleně. „Tato věková skupina umožňuje sledovat dokončení středního vzdělání, uplatnění na trhu práce nebo účast na terciárním vzdělávání,“ poznamenala Bičáková.
„Na druhou stranu ještě 75 procent lidí ve věku 21 až 22 let sdílí domácnost s rodiči, a to je klíčové pro analýzu rozdílů v dopadech podle úrovně vzdělání matky,“ doplnila.
Mladí bydlí u rodičů do 26 let, rozlet jim komplikují nájmy
Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) je nezávislý akademický think tank zaměřující se na analýzy, vyhodnocování a vlastní návrhy veřejných politik. Je projektem Národohospodářského ústavu Akademie věd, který spolu s Centrem pro ekonomický výzkum a doktorské studium (CERGE) Univerzity Karlovy tvoří společné akademické pracoviště CERGE-EI.