Článek
Se zaváděním praktických předmětů a podpory řemesel se například Praha snaží základním školám pomoci prostřednictvím budování tzv. polytechnických hnízd. Špičkově vybavené spádové dílny umožní kterékoli škole pravidelnou odbornou výuku dosažitelnou z jakékoli školy do 30 minut cesty. [celá zpráva]
Základní školy mají krásně vybavené počítačové učebny, ale po řadě let se zjistilo, že dílny skutečně chybí.
Pilotní projekt polytechnického hnízda funguje už na Střední odborné škole stavební a zahradnické na pražském Jarově. Provoz dalších dílen se očekává už letos v září.
„Základní školy mají krásně vybavené počítačové i jazykové učebny, ale po řadě let se zjistilo, že dílny skutečně chybí,“ sdělil Novinkám ředitel SOŠ stavební a zahradnické Miloslav Janeček.
Jednou za dva týdny
V praxi to funguje tak, že žáci základní školy přijedou do střední školy jednou za dva týdny. „Jezdí sem čtyři základní školy, vždy dvě a dvě. Jednou za 14 dní je sem sveze městský autobus. Je to rozdělené na osm řemesel - šest stavebních a dvě zahradnické, protože jsme škola stavební a zahradnická,“ upřesnil zástupce ředitele pro praktickou výuku Zdeněk Šerák.
V rámci stavebních řemesel se seznámí s obory malíř, lakýrník, zedník, klempíř, zámečník a truhlář. Zahradnické škola nabízí pěstitelství a floristiku.
Každá skupina má 15 žáků a vyučuje se ve čtyřhodinových blocích. Nejprve je mistr teoreticky seznámí s řemeslem i s bezpečností práce, poté si již mohou danou práci vyzkoušet sami.
Je to dobrá zkušenost, když si člověk zkusí něco nového.
U žáků mají praktické předměty úspěch, je to změna a vytržení z „počítačové rutiny“. „Je to dobrá zkušenost, když si člověk zkusí něco nového a takto se tomu přiblíží,“ shrnula své dojmy pro Novinky jedna z žákyň.
Pomoc s výběrem oboru
Projekt začal fungovat v říjnu loňského roku, pokračovat bude do května. Pokračování projektu je domluvené i na příští rok a podle Janečka by se ráda přidala i městská část Praha 3. Pokud se přidá, střední škola bude mít zcela naplněnou kapacitu.
Žáci se začnou učit nějaký obor, ale po čase zjistí, že je nebaví. Nemohli si to předem vyzkoušet na základní škole a zbytečně ztratili rok.
Šerák vidí v opětovném zavedení praktických předmětů výhodu, která se týká budoucnosti dětí a jejich profesního rozhodování. „Před 25 lety se tato praxe na základních školách zrušila a děti nemají přehled, co řemeslo vlastně obnáší,“ řekl Šerák.
„Začnou se proto učit nějaký obor, ale po čase zjistí, že je nebaví. Nemohli si to předem vyzkoušet na základní škole. Zvolili tedy špatně, zbytečně ztratili rok nebo dva a přejdou na jiný obor,“ dodal.