Článek
Příručky jsou dostupné na webu projektu SYPO a budou také na tomto portálu.
Zhruba třetina začínajících učitelů v prvních letech po nástupu do škol uvažuje o změně povolání.
Příručky ve čtvrtek představili zástupci MŠMT, Národního pedagogického institutu (NPI), projektů SYPO, Začni učit! a organizace Učitelská platforma, které se na jejich vzniku podílely.
Zavede se pozice uvádějícího učitele?
Podle ministra školství Petra Gazdíka (STAN) pracuje v českých školách kolem 8000 začínajících učitelů, kteří mají méně než dva roky praxe. Toto období je podle něj pro pedagogy obtížné a ovlivňuje i jejich budoucí setrvání ve školství.
„Dovzdělaný matematik nemůže učit češtinu“. VŠ mají k návrhu pedagogické novely výhrady
Připomněl, že ministerstvo chce na jejich podporu zavést v zákoně o pedagogických pracovnících pozici uvádějícího učitele, který by měl novým kolegům pomáhat. O návrhu by podle Gazdíka mohla rozhodovat vláda asi v posledním týdnu v červnu.
Důležitost spolupráce
Podpořit začínající učitele a pomoci snížit jejich odchody ze školství mají podle ministra také tři nové příručky pro jejich adaptační období. Jedna z příruček se mu věnuje z pohledu nového učitele, další z pohledu uvádějícího a třetí z pohledu vedení školy, jak informovala Monika Brodská z projektu SYPO. Materiály podle ní vznikly ve spolupráci s mateřskými, základními, středními i základními uměleckými školami. Důraz se v nich klade na vzájemnou spolupráci a nastavení systému ve škole.
Podle Marcely Tesařové z Učitelské platformy může návod pomoct začínajícím učitelům i ve školách, které zatím nemají vytvořený plán adaptace.
Expert MŠMT: Přijímačky na střední školy by se neměly zrušit, ale upravit
„Příručky jsme pojali tak, že jsou cestou, která může navádět spolupráci uvádějícího a začínajícího učitele tak, aby byla kvalitní, podporovala všechny dovednosti, které začínající učitel potřebuje nutně nasát během prvního roku nebo dvou, aby se dokázal zorientovat a aby si učení dokázal užívat,“ doplnila Hana Kuzníková z projektu Začni učit!.
Podle dřívějších informací ministerstva v současnosti zhruba třetina začínajících učitelů v prvních letech po nástupu do škol uvažuje o změně povolání. Ředitel NPI Ivo Jupa nyní uvedl, že podle výsledků výzkumu z roku 2018 ale odchází ze škol úspěšně podporujících nové učitele o polovinu méně než z míst, kde se jim nevěnují.
Na výuce druhého cizího jazyka v ZŠ se odborníci neshodnou. Většina škol je pro volitelnost
Podle návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících, který MŠMT zveřejnilo v únoru, by se ve školách měla zavést pozice provázejícího učitele pro zvýšení kvality pedagogických praxí a systém uvádějících učitelů, kteří by po dobu dvou let podporovali začínající kolegy.
Dopady na státní rozpočet spojené s adaptačním obdobím začínajících učitelů odhadl resort v návrhu novely na 192,4 milionu korun ročně. Náklady na provázející učitele by podle úřadu měly postupně růst a v pátém roce po novele činit 106 milionů Kč.
O dotace na psychology je mezi školami zájem
V mateřských, základních a středních školách pracuje podle dat ministerstva školství letos zhruba 173 500 učitelů. V roce 2019 byl jejich průměrný věk podle průzkumu resortu 47,2 let. Nejsilnější ročníky pedagogů podle úřadu odejdou do důchodu asi do roku 2035.