Článek
Jak moc žádostí o odklad přibylo, podle Kubíčkové zatím poradny nedokážou vyhodnotit, protože situace je v tomto roce obecně jiná. Někteří rodiče se podle ní v současnosti kvůli riziku nákazy bojí s dětmi do poradny přijít, další se třeba dostali do karantény a museli termín odložit.
„Oproti jiným rokům, kdy jsme měli březen úplně narvaný, tak letos je to takový klid před bouří,” poznamenala.
MŠMT doporučilo školám a školkám, aby se připravily na distanční zápisy bez dětí
Větší nápor žádostí o vyšetření školní zralosti dítěte podle ní poradny očekávají v dubnu a květnu.
Jak dítě zvládne distanční výuku?
Při posuzování školní zralosti dítěte poradny vycházejí z toho, co doporučuje školka, jaký mají názor rodiče a co vyplyne z vlastního vyšetření.
V názorech rodičů se přitom letos objevuje i obava, jak by dítě zvládlo výuku na dálku.
Samotná pandemie a uzavírání a otevírání škol pro nás není vůbec důvod k tomu, abychom navyšovali počty odkladů.
Zájem o odklad kvůli situaci kolem covidu-19 podle Kubíčkové zaznamenali pracovníci poraden v celé republice.
Online vyučování na 1. stupni? Stačí kolem hodiny denně, chce to i jiné aktivity, doporučuje MŠMT
„Je to jedno z hledisek, které nám tu přibylo, které tu nikdy nebylo, ale my ho nebereme jako relevantní důvod,” konstatovala Kubíčková.
„Samotná pandemie a uzavírání a otevírání škol pro nás není vůbec důvod k tomu, abychom navyšovali počty odkladů,” řekla.
Kromě nedostatečných dovedností dítěte berou poradny jako důvod pro odklad docházky ještě náročnou rodinnou situaci, jako je třeba komplikovaný rozvod, při kterém není dořešeno nastavení střídavé péče.
Možnost odkladu se v ČR nadužívá?
Psychologové z České společnosti pro neurokognitivní rehabilitaci už na podzim varovali před možným nárůstem počtu odkladů kvůli epidemii. Uvedli tehdy, že kvůli uzavírání škol nyní o odkladu uvažují i rodiče, kteří by své děti za normálních okolností do školy poslali.
Podle odborníků se v tuzemsku přitom možnost odkladu školní docházky dlouhodobě nadužívá.
V ČR má téměř čtvrtina prvňáků odklad školní docházky, zjistili statistici
„Jedná se o výsostně český fenomén, který v západním světě nemá svou obdobu. Aktuálně se celková odkladovost pohybuje kolem 23 procent dětí s meziročním nárůstem jedno až dvě procenta,” upozornil klinický psycholog a spoluzakladatel České společnosti pro neurokognitivní rehabilitaci Petr Nilius.
Příprava ve školkách
Podle Kubíčkové odkladů neubude, dokud se ve školkách nezvýší informovanost učitelek o souvislostech přípravy ke školní zralosti a zároveň se nezmění systém práce v prvních a druhých třídách základních škol.
Ministerstvo školství spustí v září projekt obědů zdarma ve školkách. Zatím jen ve dvou krajích
Poradny podle ní při předepisování odkladů jen reflektují to, že školy se už téměř nevěnují předčtenářskému období a od začátku na děti vyvíjejí tlak k velkým pokrokům.