Článek
„Smysl soutěže, kterou Microsoft pořádá už 15 let, je jednoduchý: inspirovat mladé lidi, aby pomocí technologií nacházeli kreativní a odvážná řešení současných společenských problémů. Z vítězství X.GLU máme velkou radost a přejeme jim hodně úspěchů do budoucna,” dodala Biljana Weber, generální manažerka společnosti Microsoft Česká republika a Slovensko.
V současnosti je na světě 415 miliónů lidí trpících cukrovkou a odhaduje se, že jejich počet do roku 2040 vzroste na 642 miliónů. Studenti Marek Novák, Tomáš Pikous a Barbora Suchanová chtějí svým řešením pomoci diabetikům udržet tuto nevyléčitelnou nemoc pod kontrolou.
Šetření nákladů
Základem úspěšného boje s nemocí je disciplinovaný přístup pacienta, který musí celoživotně dodržovat přísný režim a pravidelně si kontrolovat hladinu cukru v krvi. To může být problém hlavně pro malé děti.
Stávající elektronická zařízení pro monitorování hladiny cukru v krvi totiž bývají často objemná, drahá a nejsou vždy stoprocentně spolehlivá. A pro rodiče bývá těžké získat kontrolu nad tím, jak děti režim dodržují.
Vítězný tým proto vyvinul nový glukometr o velikosti platební karty a tloušťce čtyř milimetrů, který je flexibilní a nabízí buď integrovanou baterii, nebo možnost napájení ze smartphonu. Samotný smartphone kompletně zajišťuje řízení tohoto zařízení, což oproti tradičním měřicím přístrojům šetří náklady na hardware. Snižuje se také pravděpodobnost mechanického selhání.
Herní prvky
Rodiče mohou také v případě hyper- nebo hypoglykemického šoku dokonce zjistit místo, kde se dítě nacházelo v době posledního měření. Děti samotné mají k dodržování režimu motivovat herní prvky a odměny za pravidelné měření přímo v aplikaci.
Data budou důvěrná, k výsledkům mohou mít přístup členové rodiny nebo lékaři a mohou dohlížet na to, jak si dítě vede.
Otevření dveří na trh
Čeští studenti si kromě odměny 100 tisíc dolarů (zhruba 2,5 miliónu korun) od Microsoftu odnesou kredit na využití služeb Microsoft Azure v hodnotě 120 tisíc dolarů (2,67 miliónu Kč), cestu na vývojářskou konferenci Build a mentoringové setkání s generálním ředitelem Microsoftu Satyou Nadellou.
„Nápad představuje první procento úspěchu. Ověření koncepce tvoří další jedno procento. Myslíme, že přijít s nápadem a provést ověření koncepce je docela snadné a v naší zemi to dělá spousta lidí, ale uspěje jen zlomek z nich. Podle nás existují dvě hlavní překážky – nedostatečné obchodní znalosti a neznalost příslušných zákonů a regulačních požadavků,“ vysvětlila Barbora Suchanová z X.GLU.
Vývojáři by se podle ní neměli zabývat obchodní stránkou a obráceně. Ve společnosti X.GLU proto mají samostatný obchodní tým.