Článek
„Žijeme ve světě definovaném změnou a její rychlostí. Ve výchově a vzdělávání proto nelze spoléhat na opakování naučených vzorců, ale na to, že unikátní výzvy vyžadují unikátní řešení,“ konstatoval ředitel Pražského inovačního institutu Bohumil Kartous.
Program pražského festivalu letos cílí podle jeho organizátorů zvláště na učitele. Ti se dozvědí např. to, jak rozvíjet tvořivost, jaké jsou trendy moderního vzdělávání a jak kreativní myšlení zapojit do výuky.
Učitelé dějepisu a cizích jazyků se mohou zapojit do metodických kabinetů
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QR_v/UcICeh.jpeg?fl=cro,76,0,908,511%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
„Pandemie negativně dopadla na český vzdělávací systém, učitelé jsou vyčerpaní a mají před sebou další velkou výzvu v podobě integrace desítek tisíc ukrajinských dětí. Pomoci českému školství by mohly metody kreativního vzdělávání. Na témata a možnosti, které může tvořivost školskému systému dát, upozorňuje i mezinárodní akce Světový týden kreativity ve vzdělávání. Pořádá se v Praze od 15. do 21. dubna,“ shrnula mluvčí Pražského inovačního institutu Šárka Mrázová.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QM_q/jYSBwh.jpeg?fl=cro,0,108,1280,720%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Zleva ředitel Pražského inovačního institutu (Pii) Bohumil Kartous, náměstek MŠMT Jan Mareš, primátor Zdeněk Hřib, radní pro kulturu Hana Třeštíková, expert na kreativitu a kulturu Jakub Bakule z Pii a Marcel Kraus z Univerzity Karlovy a Kampusu Hybernská na tiskové konferenci 12. dubna.
Příslušná týdenní akce v Česku podle ní navazuje na Světový týden kreativity a inovací, do něhož se zapojilo 109 zemí. Letos se poprvé zaměřuje právě na vzdělávání.
Kreativita a kompetence pro život součástí RVP?
Na rozvoj kompetencí potřebných pro život a pro rozvoj potenciálu žáků a studentů cílí i Strategie 2030+. Dokument již dříve vypracovalo ministerstvo školství a schválila ho předchozí vláda.
Cílem je zejména snížení nerovností a rozvoj tzv. klíčových kompetencí. Za ty označují odborníci obecně souhrn vědomostí, dovedností a schopností, které jsou důležité pro uplatnění člověka ve společnosti.
Řešit problémy, komunikovat, učit se. Do 21. dubna lze připomínkovat návrh nové koncepce vzdělání
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QJ_l/fnnBRJ.jpeg?fl=cro,0,19,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Zástupci několika organizací konkrétně apelují na stát, aby se kreativita, umění a inovace staly na tuzemských základních a středních školách i součástí revize rámcových vzdělávacích programů (RVP), k nimž se do 21. dubna mohou posílat veřejné připomínky.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QQ_s/7ZOEie.jpeg?fl=cro,0,0,1280,960%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QR_v/2sjDkx.jpeg?fl=cro,0,0,1280,959%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Fotografie z dřívějšího festivalu kreativity
Pražský inovační institut založilo formou zapsaného ústavu hlavní město v lednu 2020. Institut se zaměřuje mj. na podporu rozvoje vzdělávání a podnikání v metropoli. Pořádá i jednání Pražské inovační rady a spravuje Podnikatelské a inovační centrum.
Fajn poměr ceny a výkonu, ale velká nerovnost, shrnuje Bob Kartous české školství
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_gZ_Q/VdLsj.jpeg?fl=cro,0,91,1280,720%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)