Článek
Výzkumníci z univerzit v severoanglických městech York a Durham prozkoumali 50 kamenných destiček ze sbírek Britského muzea, na které před zhruba 15 tisíci lety dávní lovci a sběrači vyryli obrázky. Umění ve spojení se šlehajícími plameny tak mohlo vést k neuvěřitelně působivým jeskynním galeriím, napsal server CNET.
Vápencové destičky objevili archeologové ve skalní dutině na jihu Francie v průběhu 19. a na začátku 20. století. Jsou na nich vyobrazena různá zvířata, zejména koně, jeleni či zubři, ale i vlci či kozorožci.
Vědci zjistili, proč naši předci malovali v jeskyních, kde není nic vidět
Britští vědci na okrajích některých kamenů s rytinami identifikovali vzorce poškození plameny, tedy důkaz, že destičky pravěcí lidé pokládali blízko ohně. Aby zjistili, proč tomu tak bylo, výzkumníci provedli řadu experimentů ve vlastnoručně postaveném prehistorickém táboře i ve virtuální realitě. Zrekonstruovali i vlastní kamenné destičky v původní podobě s jasnými bílými liniemi a rozložili je okolo ohniště.
„Experiment jsme provedli i v noci, kdy se efekt u mihotavého světla ohně projevil naplno. Když nám ty vyryté tvary ožily před očima, byl to poměrně vzrušující zážitek,“ popsala spoluautorka studie Izzy Wisherová z univerzity v Durhamu.
New research from @YEARCentre team (@AndyNeedhamArch @izzy_wisher1 Andy Langley, Matthew Amy and Aimee Little)https://t.co/7CwY4tciiP
— Archaeology UoYork (@UoYArchaeology) April 22, 2022
„Vzrušující také bylo, když jsme později pozorovali, že vzorce opálení ohněm vzniklé při této aktivitě se nejvíc podobají těm na našich exemplářích,“ dodala. Kamenné destičky podle ní mohly plnit i praktickou funkci – rovněž ohniště ohraničovaly.
Ožít skrze umění
Lidský mozek je navíc obzvlášť přizpůsoben k tomu, aby si měnící světlo a stín interpretoval jako pohyb a formy, které jsou mu vizuálně známé, v těchto proměnlivých světelných podmínkách identifikoval, uvádí studie. Díky plamenům a umístění řady destiček by vyrytá zvířata podle Wisherové „ožila“, jako kdyby byla animovaná.
We're in The Economist today too - go team! 🥳 @AndyNeedhamArch @YEARCentre pic.twitter.com/yupU4ulU1q
— Izzy Wisher (@izzy_wisher1) April 22, 2022
Tito magdalénští lidé možná riskovali sežehnutí svých výtvorů zkrátka proto, že plameny byly součástí jejich uměleckého díla – vnímali oheň jako umělecký nástroj, doplňuje CNET. (Magdalenién je archeologická kultura zaujímající pozdní část mladého paleolitu, tj. období zhruba před 17 až 11 tisíci lety. Jde o poslední velkou civilizaci období paleolitu. Pojmenována je podle eponymní lokality la Madeleine v Dordogne ve Francii – pozn. red.)
Amazonský prales odhalil další tajemství: Sixtinskou kapli pravěkého umění
„Jedná se o společnosti, které se opravdu zaměřují na zvířata. Celý svůj život tráví jejich stopováním, lovem, přemýšlením o nich, jejich kůže zpracovávají na oděvy. Nemyslím si proto, že je přehnané domnívat se, že si o zvířatech i vyprávěli,“ uzavřela vědkyně.
Even coverage on @CNN! https://t.co/PEzWCYUiHZ
— Archaeology UoYork (@UoYArchaeology) April 22, 2022
Studii tým zveřejnil v odborném časopise PLOS One.