Hlavní obsah

Povinného roku školky se neúčastní asi tři procenta dětí

Praha

Do povinného posledního roku předškolního vzdělávání se nezapojila asi tři procenta dětí, často ty ze sociálně slabých rodin. V tiskové zprávě o tom ve čtvrtek informovala Nadace Open Society Fund (OSF). Ta se přidala k výzkumu dopadů zavedení povinného předškolního vzdělávání v Ostravě – společně s Českou školní inspekcí (ČSI) a organizací Člověk v tísni.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Na místo ve školce mají mít nárok tříleté děti, pro pětileté je roční vzdělávání povinné. Ilustrační foto

Článek

Podle ČSI se zavedením povinného předškolního vzdělávání (poslední rok školky před nástupem na ZŠ) významně nezvýšil počet pětiletých dětí v mateřských školách.

Rodiče totiž prý často nemají dostatek informací o přínosech předškolního vzdělávání a nemají tak k instituci důvěru. Pomoci by podle nich měl speciální pracovník, který zajistí práci s dětmi a komunikaci s rodiči.

Školky nemají peníze na asistenty

Nadace OSF upozornila na důležitost romské asistentky v Ostravě, která by mohla zvýšit povinnou předškolní docházku.

„Romská asistentka zná místní prostředí a životní situaci rodin, může tak poskytovat vhled i ostatním pracovníkům mateřské školy. S rodiči aktivně komunikuje a má prostor se jim individuálně věnovat,” řekla Marie Palečková z nadace. V současnosti ale mateřské školy nemají na tuto pozici peníze.

V Česku absolvovalo předškolní vzdělávání v roce 2016 pouze 34 procent romských dětí ve věku od čtyř do šesti let, zatímco u celkové populace to bylo přibližně 86 procent. Vláda proto zavedla od září 2017 bezplatný povinný rok předškolního vzdělávání pro děti ve věku pěti let.

Související články

Výběr článků

Načítám