Článek
Podle pravidel soutěže musí elektromobil jezdit minimálně dvě hodiny bez dodatečného nabití se zátěží jednoho nebo dvou dospělých osob a zároveň dosáhnout minimální rychlosti 30 kilometrů za hodinu.
Odborná porota bude brát zvláštní zřetel také na použití recyklovatelných a levných materiálů. Hodnotit bude rovněž inovaci a originalitu v oblasti technologické jednoduchosti řešení konstrukce nebo pohonu.
Zkoušel to už Křižík
Internetové stránky soutěže připomínají, že postavit elektromobil není žádný nový nápad. Už v roce 1895 dokončil stavbu prvního elektromobilu František Křižík. Zadní nápravu tehdy poháněl planetovým soukolím elektromotor o síle pěti koní, olověný akumulátor s 42 články byl uložen v zadní části vozu. Po testech v pražských ulicích postavil Křižík další model řízený volantem a s řetězovým pohonem zadních kol. Jako nejdokonalejší elektromobil je však hodnocen jeho třetí prototyp – elegantní čtyřmístný Landaulet se dvěma elektromotory pohánějícími každý jedno zadní kolo. Problémem všech elektromobilů byl však vždy krátký akční rádius.
Mitsubishi testuje elektrická auta v Birminghamu
Po více než století se nicméně podstatně změnily technologické možnosti. Japonská automobilka Mitsubishi teď například testuje své elektromobily v ostrém městském provozu v britském Birminghamu. Firma předala na roční testování 25 kusů svých elektromobilů typu i – MiEV. Vozidla budou zkoušet nezávislí řidiči jak přímo v Birminghamu, tak i v jeho nejbližším okolí.
Mitsubishi i – MiEV má již vlastnosti, které splňují požadavky pro provoz vozidla v městském provozu. Elektromobil ujede na jedno nabití kolem 160 kilometrů, maximální rychlost vozu je 130 kilometrů v hodině. Mitsubishi začala se sériovou výrobou elektromobilu i – MiEV v první polovině roku 2009 a do letošního března chce vyrobit 1400 kusů. V roce 2011 by se výroba měly zvýšit na patnáct tisíc vozidel.
Porota ocení i nové nápady
Nových nápadů ale není nikdy dost. Druhou částí soutěže je proto technický popis originálního nápadu v oblasti výroby nebo infrastruktury elektromobilů. V tomto případě vybere porota celkem tři vítěze, z nichž každý dostane 100 000 korun.
Soutěž se uzavírá 10. června příštího roku. Organizuje ji občanské sdružení Future Age, které se zaměřuje na podporu alternativního pohonu nebo jiných zdrojů energie. Soutěž a informační portál electricmotion.cz, kam se zájemci o soutěž mohou nahlašovat, podporuje skupina ČEZ, CzechInvest, AŽD Praha, Ekobus a ministerstvo dopravy.