Hlavní obsah

Organizacím se nelíbí, že ministerstvo v novele vynechalo podpůrné učitelské profese

Praha

Organizace podporující učitele nejsou spokojené s některými částmi návrhu novely zákona o pedagogických pracovnících. Úprava, kterou připravilo ministerstvo školství, se podle nich málo věnuje podpůrným pedagogickým profesím.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Chybí v ní návrh na zakotvení pozic sociálních pedagogů a financování školních psychologů, neřeší ani, v jakém rozsahu by měli vyučovat učitelé, kteří budou pomáhat novým kolegům či budoucím pedagogům na praxi.

Ve společném stanovisku to uvedly organizace Učitel naživo, Otevřeno, Učitelská platforma a Začni učit!.

Organizace se shodly na prioritách pro odkládanou novelu zákona o učitelích

Věda a školy

Aktuální návrh novely navazuje na podobnou předlohu z minulého volebního období, kterou Sněmovna poté, co ji Senát vrátil, už neodhlasovala. Ministr Petr Gazdík (STAN) po uvedení do funkce koncem loňského roku uvedl, že chce novelu co nejdříve předložit znovu. Nyní je předloha v meziresortním připomínkovém řízení, které skončí v pátek.

„Obecně novelu zákona vítáme, jelikož obsahuje řadu smysluplných a potřebných změn pro ředitele, učitele a žáky,“ uvedly organizace ve středu.

MŠMT dá školám peníze na Ukrajince v dubnu. Chystá i dotace

Věda a školy

Jde podle nich např. o zavedení tzv. adaptačního období pro nové učitele, ukotvení uvádějícího, provázejícího i třídního učitele nebo garanci platů pedagogů navázáním na výši průměrné mzdy v ČR.

„Oproti původnímu návrhu z minulého volebního období ovšem právě téměř nepracuje s podpůrnými pedagogickými profesemi,“ upozornily.

Kde je sociální pedagog?

V návrhu podle organizací chybí zavedení pozice sociálního pedagoga, které považují organizace za nezbytné pro stabilní financování.

„Sociální pedagog má klíčovou roli, jelikož systémově pokrývá prostor mezi školou, rodinou a dalšími službami a orgány, které se věnují žákům z ohrožených rodin. Tato role je o to více klíčová s ohledem na vzrůstající nerovnosti napříč žáky v důsledku pandemie covid-19,“ vysvětlili odborníci.

Studie: Ve školách chybí systém psychologické pomoci uprchlíkům

Věda a školy

Školy podle nich potřebují, aby se zavedl systém financování školních psychologů, speciálních pedagogů a sociálních pedagogů ze státního rozpočtu. V současnosti se platí zejména z evropských fondů, popřípadě z peněz na inkluzi. „Tito odborníci jsou tak v pozici sociální i pracovní nejistoty, ze školství proto často odcházejí,“ konstatovaly organizace.

Potřeba podpory provázejících učitelů

Novela podle prohlášení učitelských sdružení nepočítá ani s podporou pro pozici provázejících učitelů, jejichž role má být klíčová pro kvalitu praxí studentů učitelství. Samotné ukotvení a vymezení činnosti této pozice podle organizací nezajistí podmínky ke kvalitní práci.

„Požadujeme proto, aby již na úrovni zákona o pedagogických pracovnících byla stanovena jejich nezbytná podpora ve formě požadavku na absolvování přípravného studia a snížení rozsahu přímé pedagogické činnosti. Nebude-li tato zásadní podpora stanovena zákonem, je nezbytné ji zaručit alespoň na úrovni prováděcích předpisů,“ míní.

MŠMT: Plat učitelů vzrostl na 47 590 korun

Věda a školy

Snížení přímé pedagogické činnosti by se podle nich mělo týkat i uvádějících učitelů, kteří by měli pomáhat nově začínajícím kolegům.

Kritika od další společnosti

Organizace tak vyzvaly ministerstvo ke konkrétnímu návrhu na řešení. Absenci pozic sociálních pedagogů či školních psychologů v návrhu kritizovala v úterý i nezisková vzdělávací společnosti EDUin. Jediná pozice, kterou má novela upravit, je školský logoped.

Úprava zápisů do neveřejných ZŠ může zvýšit nerovnosti ve vzdělávání, varuje organizace

Věda a školy

Ministr školství Petr Gazdík (STAN) podle společnosti EDUin neplní slib, že ve školách zavede stálé pozice pro školní psychology a speciální či sociální pedagogy.

„Současná podoba novely jde navíc proti tomu, co je dlouhodobě ve školách potřeba – tedy víc podpůrných profesí. A to jak s ohledem na inkluzi, podporu dětí po covidu, integraci dětí uprchlíků s odlišným mateřským jazykem nebo snižování nerovností obecně,“ shrnula mluvčí EDUin Pavla Lioliasová.

Řešit problémy, komunikovat, učit se. Do 21. dubna lze připomínkovat návrh nové koncepce vzdělání

Věda a školy

Programový ředitel EDUin Miroslav Hřebecký a analytik společnosti Jan Zeman proto vyzvali MŠMT, aby se uzákoněním podpůrných profesí zabývalo. Podle Zemana nemůže být třídní učitel zároveň sociální pedagog, školní psycholog a průvodce žáka v jedné osobě.

MŠMT: Školní psychologové by se mohli ze státních peněz platit od roku 2025

Věda a školy

Výběr článků

Načítám