Článek
Nízké platy jsou příčinou toho, že zájem o učitelskou profesi mezi mladými klesá, ačkoli jsou pedagogové základním kamenem vzdělávacího systému.
Nedostatek mladých sil ale trápí i ostatní země. „Pedagogické sbory stárnou, především na vyšších úrovních školské soustavy,“ uvedla OECD. V roce 2015 bylo na základních a středních školách v zemích OECD v průměru 33 procent učitelů starších 50 let.
Česká vláda se snaží trend zvrátit, kromě jiného zvyšováním platů učitelům. [celá zpráva]
Tuzemští kantoři jsou dosud nejhůř placenými zaměstnanci s VŠ vzděláním.
Žádaní technici
Podle OECD je v Česku mimořádně rozšířené odborné vzdělávání. Před dvěma lety si jej zvolily tři čtvrtiny studentů středních škol. To je nejvyšší podíl mezi zeměmi OECD.
Mezi nejpopulárnější VŠ obory pak patří humanitní vědy a umění, společenské vědy, informatika, žurnalistika a inženýrství.
OECD
Vznikla 30. září 1961 s cílem podporovat opatření, jejichž smyslem je:
- dosáhnout co nejvyššího udržitelného ekonomického růstu, zaměstnanosti a stoupající životní úrovně členských zemí při udržení finanční stability;
- přispívat k rozvoji světového obchodu na mnohostranném nediskriminačním základě v souladu s mezinárodními závazky.
Má 38 členů: Austrálie, Belgie, Česká republika (od roku 1995), Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Chile, Island, Irsko, Itálie, Izrael, Japonsko, Jižní Korea, Kanada, Kolumbie, Kostarika, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Maďarsko, Mexiko, Německo, Nizozemsko, Nový Zéland, Norsko, Polsko, Portugalsko, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko, Rakousko, Řecko, Turecko, USA a Velká Británie.
Celkově Češi podle OECD upřednostňují vědecké, technické, inženýrské a matematické obory. Loni bylo 29 procent titulů uděleno v těchto disciplínách, což je nad průměrem OECD. Zvlášť oblíbené je inženýrství, které předstihlo přírodní vědy i informatiku a komunikační technologie, a to díky lepší perspektivě zaměstnání.