Hlavní obsah

Od září se bude na několika školách zkoušet nový předmět. Obsah se ještě dolaďuje

Praha

Obsah nového předmětu s názvem technika, který by se měl od září pilotně vyučovat v asi 53 základních školách, ještě není zcela hotový. Ministerstvo školství ho během června s odborníky chystá, do konce měsíce chce do tvorby učebních plánů zapojit učitele polytechnického vzdělávání a po konzultaci s nimi obsah dopracovat. O rozhodnutí zavést do ZŠ tento nový předmět informoval už dříve ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO).

Foto: Milan Malíček, Právo

Ministr průmyslu Karel Havlíček (za ANO)

Článek

Od roku 2022 by podle Havlíčka mělo jít o povinný předmět, už od letošního září by ho ale měly mít v rozvrhu děti v 53 pilotních školách. Podle něj se bude lišit od dřívějších dílen a půjde o moderně pojatou výuku, která bude děti motivovat k propojování ručních a manuálních prací s novými technologiemi.

Podkladovou studii k zavedení nového předmětu vypracoval v Národním ústavu pro vzdělávání v loňském roce Jiří Dostál z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.

Cíle předmětu: naučit děti pracovat s nástroji jako šroubovák, kladívko či kleště, ale též s moderními technologiemi jako lasery nebo 3D tiskárny.

„Společně s docentem Dostálem – propagátorem předmětu technika, který je rovněž autorem návrhu na zavedení tohoto předmětu do škol, se kterým byli premiér (Andrej) Babiš a ministr Havlíček seznámeni a podporují ho – intenzivně rozpracováváme konkrétní obsah výuky včetně očekávaných výstupů tohoto předmětu,“ sdělilo minulý týden ministerstvo školství.

„Ještě do konce června se pak setkáme s učiteli, kteří polytechnické vzdělávání již dnes úspěšně realizují v praxi, abychom po konzultaci s nimi obsah dopracovali,“ dodal úřad.

Ve všech ročnících 2. stupně ZŠ

Podle podkladové studie by se nakonec měla technika zavést povinně jednu hodinu týdně ve všech ročnících druhého stupně základních škol.

Cílem předmětu by mělo být naučit děti pracovat s různými druhy materiálu a nástroji, jako jsou třeba šroubovák, kladívko či kleště, ale též s moderními technologiemi jako lasery pro opracování nejrůznějších materiálů nebo 3D tiskárny.

Na úkor jakých jiných předmětů má být technika zavedena, tiskové oddělení MŠMT neupřesnilo. Neuvedlo ani, kolik by zavedení nového předmětu mělo stát a jak budou zajištěny materiální a personální podmínky pro tento předmět.

Větší podporu technického vzdělávání a výuky praktických dovedností ve školách prosazuje dlouhodobě Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR), jejímž byl Havlíček dlouholetým předsedou.

Záměr navrátit do škol předmět, kterému se dříve říkalo dílny, dosud narážel na chybějící prostory ve školách i jejich zastaralé vybavení, nedostatek místa v rozvrhu a málo peněz.

Obecné debaty o obsazích učiva

Resort školství již uvedl, že s větším zařazením techniky počítá, ale konkrétní podoba jejího zapracování do výuky bude záležet i na dalším vývoji debat o potřebných změnách v rámcových vzdělávacích programech (RVP), které určují obsah učiva.

Debatu o revizích zahájil ministr Robert Plaga (ANO) letos s tím, že do nich zapojí širokou veřejnost. Například odborníci na kariérní poradenství, kteří se na přípravách změn v učivu podílejí, ale řekli, že se zavedením povinného předmětu technika nesouhlasí.

Může se vám hodit na Seznamu:

Související články

V Ostravě bude unikátní technické lyceum

Už příští rok v září by se v Moravskoslezském kraji mohla otevřít zbrusu nová střední škola. Jde o technickou a podnikatelskou akademii pro středoškoláky,...

Výběr článků

Načítám