Článek
Od roku 2022 by podle Havlíčka mělo jít o povinný předmět, už od letošního září by ho ale měly mít v rozvrhu děti v 53 pilotních školách. Podle něj se bude lišit od dřívějších dílen a půjde o moderně pojatou výuku, která bude děti motivovat k propojování ručních a manuálních prací s novými technologiemi.
Podkladovou studii k zavedení nového předmětu vypracoval v Národním ústavu pro vzdělávání v loňském roce Jiří Dostál z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Cíle předmětu: naučit děti pracovat s nástroji jako šroubovák, kladívko či kleště, ale též s moderními technologiemi jako lasery nebo 3D tiskárny.
„Společně s docentem Dostálem – propagátorem předmětu technika, který je rovněž autorem návrhu na zavedení tohoto předmětu do škol, se kterým byli premiér (Andrej) Babiš a ministr Havlíček seznámeni a podporují ho – intenzivně rozpracováváme konkrétní obsah výuky včetně očekávaných výstupů tohoto předmětu,“ sdělilo minulý týden ministerstvo školství.
„Ještě do konce června se pak setkáme s učiteli, kteří polytechnické vzdělávání již dnes úspěšně realizují v praxi, abychom po konzultaci s nimi obsah dopracovali,“ dodal úřad.
Ve všech ročnících 2. stupně ZŠ
Podle podkladové studie by se nakonec měla technika zavést povinně jednu hodinu týdně ve všech ročnících druhého stupně základních škol.
Cílem předmětu by mělo být naučit děti pracovat s různými druhy materiálu a nástroji, jako jsou třeba šroubovák, kladívko či kleště, ale též s moderními technologiemi jako lasery pro opracování nejrůznějších materiálů nebo 3D tiskárny.
Na úkor jakých jiných předmětů má být technika zavedena, tiskové oddělení MŠMT neupřesnilo. Neuvedlo ani, kolik by zavedení nového předmětu mělo stát a jak budou zajištěny materiální a personální podmínky pro tento předmět.
Větší podporu technického vzdělávání a výuky praktických dovedností ve školách prosazuje dlouhodobě Asociace malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR), jejímž byl Havlíček dlouholetým předsedou.
Záměr navrátit do škol předmět, kterému se dříve říkalo dílny, dosud narážel na chybějící prostory ve školách i jejich zastaralé vybavení, nedostatek místa v rozvrhu a málo peněz.
Obecné debaty o obsazích učiva
Resort školství již uvedl, že s větším zařazením techniky počítá, ale konkrétní podoba jejího zapracování do výuky bude záležet i na dalším vývoji debat o potřebných změnách v rámcových vzdělávacích programech (RVP), které určují obsah učiva.
Debatu o revizích zahájil ministr Robert Plaga (ANO) letos s tím, že do nich zapojí širokou veřejnost. Například odborníci na kariérní poradenství, kteří se na přípravách změn v učivu podílejí, ale řekli, že se zavedením povinného předmětu technika nesouhlasí.
Není rovněž jasné, zda se kvůli blížící se povinné maturitě z matematiky pro velkou část oborů vzdělání zvýší počet jejích hodin, či nikoli.
Může se vám hodit na Seznamu: