Hlavní obsah

Obsah nového předmětu technika se přizpůsobí podmínkám ve školách, tvrdí MŠMT

Praha

Ministerstvo školství chce do tvorby nového předmětu technika v příštím školním roce zapojit i učitele a ředitele škol. Koncepce předmětu je sice připravená, ale jeho konečnou podobu chce úřad přizpůsobit podmínkám v praxi. V ideálním případě by mohla být technika povinná od roku 2022 ve všech ročnících 2. stupně ZŠ, a to jednu hodinu týdně, informovala mluvčí MŠMT Aneta Lednová. Nyní se bude testovat na vybraných školách.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ministr školství Robert Plaga (ANO)

Článek

Do ověřování se má zapojit od září asi 30 škol, později ještě o 40 více.

„Existuje přesný návrh plánu pilotního ověřování, které by mělo být spuštěno od září 2019 na asi 30 školách. I když vycházíme z dlouholetých zkušeností, nechceme připravit finální verzi bez učitelů, ředitelů a dalších partnerů škol,“ uvedla mluvčí ministra Roberta Plagy (ANO).

Ministerstvo podle ní zajímá, jak se bude jednotlivým školám dařit učit techniku v jejich konkrétních podmínkách, a na základě toho pak hodlá nový předmět upravit.

Zatím na úkor předmětu pracovní činnosti

Minulý týden MŠMT uvedlo, že chce podklady pro obsah předmětu upřesnit v následujícím roce a že v pilotních školách se bude technika vyučovat zatím na úkor předmětů, ve kterých se děti seznamovaly s pracovními činnostmi. Od září 2020 by se pak počet škol v testování měl zvýšit na asi 70.

Ověřování se podle tiskového oddělení úřadu zúčastní vytipované školy, které disponují potřebným materiálním zázemím, přičemž provozní a personální náklady jim uhradí resort školství. Počítá s tím, že těmto školám za dva roky vyplatí celkem 7,7 milionu korun.

Možný problém sehnat aprobovaného učitele

Ačkoli podle odborníků v současnosti ve školách často chybí peníze, podle Lednové se jejich výbava díky různým dotacím neustále zlepšuje. Potíže by podle ní školy mohly mít spíš se zajištěním aprobovaných učitelů pro nový předmět.

Pedagogické fakulty sice vyučující pro technické činnosti připravují, ale ve školách je nyní pedagogů obecně nedostatek.

Úřad předpokládá, že v případě úspěšného ověření předmětu se zavede povinně do všech základních škol na podzim roku 2022. „Optimální by pak bylo zařazení techniky v každém ročníku druhého stupně jednu hodinu týdně,“ poznamenala mluvčí.

„Mohly by být ale i dvě hodiny týdně jednou za čtrnáct dnů, nebo i dvě hodiny týdně ve dvou ročnících druhého stupně,“ dodala.

Propojení manuální práce s novými technologiemi

Rozhodnutí zavést do škol nový předmět oznámil v červnu ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (za ANO). Od dřívějších dílen by se podle něj měl lišit tím, že půjde o moderně pojatou výuku, která bude propojovat manuální práce s novými digitálními technologiemi.

Cíle předmětu by tedy šlo shrnout takto: naučit děti pracovat s nástroji jako šroubovák, kladívko či kleště, ale též s moderními technologiemi jako lasery nebo 3D tiskárny.

Takzvané rámcové vzdělávací programy, které určují obsahy učiva, zahrnují technické manuální činnosti už nyní. Děti se seznamují například s konstrukčními činnostmi. Podle expertů je učivo v současnosti obecně předimenzované, řada odborníků má ale zároveň požadavky na rozšíření výuky u některých předmětů.

Související články

Výběr článků

Načítám