Článek
V celkovém hodnocení výuky na dálku dalo nejvíce Čechů (44 procent) školám po roce pandemie trojku. Jedničkou by známkovalo pouze 10 procent z nich.
Z posuzování jednotlivých situací vyšla nejhůře minimalizace zátěže rodičů. Jen 15 procent oslovených by za to dalo školám pomyslnou jedničku, 12 procent by udělilo pětku. Přes 60 procent by jim za toto dalo trojku a hůře. O něco lépe si školy vedou při komunikaci s rodiči, zajištění výuky a využívání online nástrojů.
Čeští žáci málo spí. Výuka od 9:00 však nemusí být řešením
Nejlépe dopadly školy v hodnocení komunikace s žáky, jedničku jim udělila více než třetina rodičů. Komunikaci s žáky, využívání online nástrojů a zajištění výuky by dala většina lidí dvojku.
Přes tři hodiny denně učení s dětmi doma
Učením s dětmi tráví rodiče podle průzkumu průměrně 3,3 hodiny denně. Drtivá většina se shoduje, že je to mezi dvěma a šesti hodinami. Jen velmi málo rodičů se s dětmi neučí vůbec, nebo naopak více než oněch šest hodin.
V rámci domácí výuky využívají dvě pětiny rodičů dětí na základních školách různé vzdělávací weby. Kromě Wikipedie a YouTube třeba grammar.in na češtinu, matika.in na matematiku nebo zlatka.in na finanční gramotnost.
„Stejné otázky jsme rodičům pokládali i minulý rok. U všech otázek došlo během roku ke zhoršení o jednotky procent, zatímco čas strávený s dětmi výukou vzrostl,” uvedla Petra Kopecká, tisková mluvčí Raiffeisenbank, která dané šetření nechala zpracovat.
Ředitelé ZŠ a učitelský spolek jsou proti prodloužení školního roku. Všichni jsou vyčerpaní
Průzkum se uskutečnil v březnu online dotazováním na reprezentativním vzorku 1024 respondentů ve věku 18 až 65 let.
Těžký rok i pro žáky a učitele
„Covidová“ situace ovšem celkově není snadná pro nikoho. Distanční vzdělávání v důsledku epidemie vedlo k prodloužení doby, kterou učitelé věnovali výuce, její přípravě a komunikaci se žáky. Počet vyučujících, kteří pracovali šest a více hodin, vzrostl meziročně o polovinu.
Učitelům za rok epidemie přibyla práce i stres, tvrdí analýza
Zároveň narostl počet pedagogů s pocitem vyčerpání a s obavami z nedostatečné motivace žáků, zjistila jiná nová analýza.
Covidový školní rok? Studenti jsou demotivovaní a ve stresu, ukázal průzkum
Z dalšího průzkumu zase vyplynulo, že ani žáci a studenti nehodnotí uplynulý rok úplně příznivě. Podle aktuálního výzkumu zapříčinila online výuka určitou ztrátu motivace a méně efektivní učení, navíc k tomu přibylo více stresu.