Hlavní obsah

Rodiče se museli příliš zapojovat do výuky dětí, desetina by za to škole dala pětku

Ani rok zkušeností učitelům nestačil na to, aby distanční výuku dostali plně pod kontrolu a děti pak doma nepotřebovaly s učením asistenci. Tak to vidí velká část rodičů v průzkumu společnosti NMS Market Research. Rodiče v něm měli možnost hodnotit školy svých dětí klasickým známkováním.

Foto: Novinky

Jak si vede základní škola v těchto oblastech

Článek

V celkovém hodnocení výuky na dálku dalo nejvíce Čechů (44 procent) školám po roce pandemie trojku. Jedničkou by známkovalo pouze 10 procent z nich.

Z posuzování jednotlivých situací vyšla nejhůře minimalizace zátěže rodičů. Jen 15 procent oslovených by za to dalo školám pomyslnou jedničku, 12 procent by udělilo pětku. Přes 60 procent by jim za toto dalo trojku a hůře. O něco lépe si školy vedou při komunikaci s rodiči, zajištění výuky a využívání online nástrojů.

Čeští žáci málo spí. Výuka od 9:00 však nemusí být řešením

Věda a školy

Nejlépe dopadly školy v hodnocení komunikace s žáky, jedničku jim udělila více než třetina rodičů. Komunikaci s žáky, využívání online nástrojů a zajištění výuky by dala většina lidí dvojku.

Přes tři hodiny denně učení s dětmi doma

Učením s dětmi tráví rodiče podle průzkumu průměrně 3,3 hodiny denně. Drtivá většina se shoduje, že je to mezi dvěma a šesti hodinami. Jen velmi málo rodičů se s dětmi neučí vůbec, nebo naopak více než oněch šest hodin.

Foto: Novinky

Kolik času denně stráví rodiče s dětmi při „domácí škole“

V rámci domácí výuky využívají dvě pětiny rodičů dětí na základních školách různé vzdělávací weby. Kromě Wikipedie a YouTube třeba grammar.in na češtinu, matika.in na matematiku nebo zlatka.in na finanční gramotnost.

„Stejné otázky jsme rodičům pokládali i minulý rok. U všech otázek došlo během roku ke zhoršení o jednotky procent, zatímco čas strávený s dětmi výukou vzrostl,” uvedla Petra Kopecká, tisková mluvčí Raiffeisenbank, která dané šetření nechala zpracovat.

Ředitelé ZŠ a učitelský spolek jsou proti prodloužení školního roku. Všichni jsou vyčerpaní

Věda a školy

Průzkum se uskutečnil v březnu online dotazováním na reprezentativním vzorku 1024 respondentů ve věku 18 až 65 let.

Těžký rok i pro žáky a učitele

„Covidová“ situace ovšem celkově není snadná pro nikoho. Distanční vzdělávání v důsledku epidemie vedlo k prodloužení doby, kterou učitelé věnovali výuce, její přípravě a komunikaci se žáky. Počet vyučujících, kteří pracovali šest a více hodin, vzrostl meziročně o polovinu.

Učitelům za rok epidemie přibyla práce i stres, tvrdí analýza

Věda a školy

Zároveň narostl počet pedagogů s pocitem vyčerpání a s obavami z nedostatečné motivace žáků, zjistila jiná nová analýza.

Covidový školní rok? Studenti jsou demotivovaní a ve stresu, ukázal průzkum

Věda a školy

Z dalšího průzkumu zase vyplynulo, že ani žáci a studenti nehodnotí uplynulý rok úplně příznivě. Podle aktuálního výzkumu zapříčinila online výuka určitou ztrátu motivace a méně efektivní učení, navíc k tomu přibylo více stresu.

Související články

Výběr článků

Načítám