Článek
NASA v žádosti z 13. února uvedla, že zvažuje nákup dvou míst v Sojuzech. Jedno místo by mělo být v lodi vypuštěné letos na podzim, druhé v lodi vypuštěné příští rok na jaře, oznámila NASA. „Toto (druhé) místo zajistí nepřerušený přístup na ISS i v případě zpoždění amerických komerčních letů a zmírní významné riziko pro bezpečnost ISS, které by mohla v jakémkoli okamžiku přivodit absence amerických členů posádky.“
NASA otevřeně uvedla, že důvodem je zdržení při vývoji amerických kosmických lodí. Crew Dragon a CST-100 Starliner měly původně dostat certifikaci už na konci roku 2017, ale ani SpaceX ani Boeing nesplnily plánované termíny. Nepilotovaná verze Crew Dragonu nepoletí do vesmíru dříve než v březnu, Starliner nejdříve v dubnu.
NASA vyzvala oba výrobce, aby zkušební lety s posádkami dokončili do konce léta, ale ani tento termín nemusí být splněn. „Zkušenosti z minula ukázaly, že se problémy spojené s prvními lety objevují během posledního roku,“ uvedla NASA. „V důsledku toho by nebyla na ISS žádná americká posádka, což si vyžádalo zajištění dalších míst (v Sojuzech).“
Stávající dohoda uzavřená v roce 2015, v jejímž rámci NASA využívá dál k dopravě amerických astronautů na ISS ruské lodě Sojuz, protože po vyřazení raketoplánů v roce 2011 nemá vhodnou kosmickou loď, vyprší na konci tohoto roku.
Za dopravu NASA platí stále více. Cenu objednaných míst neuvedla, ale za poslední lety platila kvůli stoupajícím cenám včetně výcviku 81 milionů dolarů (přes 1,8 miliardy korun) za jeden.
Zatím podle serveru SpaceNews není ani jasné, zda Roskosmos má místa k dispozici. V roce 2016 uváděla, že měla problémy je získat, protože se musejí zajišťovat několik let dopředu.
NASA hájí i to že si objednala místo i na příští rok, kdy už by mohly komerční americké lodě dopravovat americké astronauty na ISS: „Překrytí s americkými komerčními lety je potřeba, aby umožnilo hladký a bezpečný přechod na nové lodě.“