Hlavní obsah

Na stres před přijímačkami lze vyzrát, říká Scio

Novinky,

Přijímačky na střední školy jsou mnohdy pro budoucí studenty a studentky první velkou volbou v životě, proto bývají pro ně i jejich rodiče velmi stresující. Přitom právě přílišná nervozita a z ní pramenící roztěkanost může značně negativně ovlivnit předvedený výkon. Společnost Scio radí, jak lze tento stres eliminovat. Je však důležité si uvědomit, že takovou pomoc nepotřebuje úplně každé dítě. Někoho může znepokojovat jen jakékoli připomínání zkoušky.

Foto: Scio

Na stres u přijímaček lze vyzrát, jen se nesmí podcenit příprava.

Článek

Naprostý klid je jedna věc, vědomosti druhá, nicméně neméně podstatná. Zvládání stresu je důležité, ale není možné se až do poslední chvíle tvářit, že vlastně žádný přijímací test neexistuje.

Simulace zkoušky doma

Podle společnosti Scio lze přípravu rozfázovat následujícím způsobem. Když zbývá do přijímaček pár týdnů, je velmi motivující dopřát dítěti pocit, že udělalo pro dobrý výsledek vše. Tedy aby měl školák možnost přípravy na přijímací zkoušky, která odpovídá jeho potřebám a požadavkům školy. Ideální je, pokud si dítě může vyzkoušet modelové testy.

Přetěžování je ale kontraproduktivní, stejně tak situace, že veškerou aktivitu vyvíjí jen rodič, což mu na náladě také nepřidá. Dále je potřeba zjistit, jak přijímací zkoušky probíhají, ať uchazeč o studium ví, do čeho jde. Zkoušku lze i nasimulovat doma.

Také je možné zkusit si atmosféru i podmínky přijímacího řízení v rámci srovnávacích zkoušek. Ty probíhají v mnoha školách. „Zvolit lze i formy přípravy, které jsou určeny přímo na poslední chvíli. Například příprava zaměřená na slabá místa poskytuje díky tzv. adaptivnímu prostředí možnost zlepšovat slabá místa. Otázky, ve kterých dítě chybuje, jsou mu nabízeny opakovaně až do odstranění chyb,“ vysvětluje Adéla Zelenda Kupcová ze společnosti Scio.

Přijímačky nejsou osudovým okamžikem

Pro děti může být rovněž užitečné, když si s nimi budou rodiče o přijímačkách povídat - co od samotné školy čekají, proč se tam mohou těšit či co by se chtěly naučit.

Foto: Scio

„Je potřeba si také vyjasnit, co se stane, pokud dítě neuspěje,“ připomíná odbornice na vzdělávání s tím, že to nemůže ovlivnit rodinné vztahy a že i případný neúspěch je řešitelný. „Například půjde na jinou školu a za rok může zkusit přestoupit… Přijímačky by zkrátka neměly být pro dítě strašák, osudový okamžik, který rozhodne o zbytku jeho života.“

Když zbývá do přijímaček několik dní, měla by příprava spočívat už jen v lehkém opakování. O přijímačkách by se mělo mluvit méně, místo toho s důvěrou ve schopnosti budoucího studenta naplánovat třeba program na letní prázdniny.

Přijímačky neskládají rodiče

Večer a ráno před přijímačkami je nejpodstatnější klid. A pak to hlavní: vyrazit ráno včas a správným autobusem. Vše je samozřejmě individuální, někdo si zase pro jistotu rád to podstatné zopakuje ještě ráno.

Rodiče by hlavně měli své emoce držet pod kontrolou a vlastní nervozitu nepřenášet na potomka. Oni přijímačky nedělají, ač to tak někdy z jejich jednání může vypadat.

Potřebuje dítě pomoc?

Odpověď na otázku, zda školák pomoc nejen rodičů vůbec potřebuje, souvisí podle společnosti Scio s tím, jakou míru volnosti mu nechávají. Nechat volnost v tom, aby se dítě samo rozhodovalo, přináší riziko, že pokud si zvolí špatně, ponese následky.

Je už jedno, zda špatným rozhodnutím je výběr nevhodné školy nebo neučení se. Otázka zní, nakolik chce rodič své dítě takzvaně vodit za ručičku a kdy už nechá jeho rozhodnutí na něm.

„Rozhodnutí o tom, nakolik jako rodič budu do přípravy na přijímací zkoušky zasahovat, hodně závisí i na osobnosti a věku dítěte. Některé dítě potřebuje vedení v tom, kdy a co má dělat, jiné zas potřebuje pomoct s procvičováním jednotlivých příkladů. Někdo si ani není schopen zjistit, co zkoušky obsahují, a někdo je zas zcela samostatný a zjistí si vše sám a dokonce se sám na zkoušky připraví,“ říká Lukáš Šlehofer ze společnosti Scio.

„Neexistuje tedy jednoznačný recept, který by platil pro všechny. Konkrétní kroky je vhodné vždy uzpůsobit potřebám dítěte a možnostem rodičů. Je ale vhodné se otevřeně s dítětem bavit a probírat s ním jednotlivé možnosti,“ dodává.

Související články

Výběr článků

Načítám