Hlavní obsah

Na žáky už je tématu Ukrajiny moc. Zvolnit, radí školní psychologové

Druhý týden intenzivního sledování ruské invaze na Ukrajinu dopadá na psychiku nejen dospělých, ale i dětí. Stále přetrvává chuť pomáhat. Školní psychologové ale upozorňují, že na některé začíná být informací o válce příliš. Je proto třeba zvolnit a téma za každou cenu nenutit.

Foto: Ukraine National Police, Reuters

Snímek z války: budova školy v ukrajinském Žitomíru zničená při ruském ostřelování.

Článek

Školní psycholožka Alena Šustrová na základní škole v Novém Bydžově připravila hned na začátku války tamním učitelům krátký manuál s radami. „Ohlasy byly pozitivní, děti byly rády, že s nimi konečně někdo na toto téma mluví,“ popsala Právu.

Teď se situace otáčí. O Ukrajině slyší děti nejen doma, ale i ve škole, od kamarádů, sledují dění na sociálních sítích a pouštějí si videa z války.

Ahoj, loučily se ukrajinské děti v Praze s ministrem Gazdíkem

Věda a školy

„Nyní jsme se v čase o týden posunuli. A na některých školách dochází až k zaplavování žáků,“ upozornila Šustrová. Není výjimkou, že se tématu nějakým způsobem dotknou skoro ve všech hodinách.

„Kolegové z odborné skupiny školních psychologů zmiňovali případ chlapce, který odmítl jít do skautu, protože se tam zase bude mluvit o válce. Od tabuizace problému se dostáváme k opačnému extrému. Takže u nás na škole se držíme přísloví všeho s mírou,“ doplnila.

Kresby vlajek, výzdoba tříd

Informační přehlcení potvrzuje i školní psycholožka Iveta Rebrová. „V tuto chvíli, když se zmíní téma Ukrajiny, žáci reagují spíše slovy: ‚Už zase?‘ Zdá se, že jsou tohoto tématu již plní, proto teď spíš cílíme na to, aby věděli, že se mohou kvůli tíživé situaci cítit různě, a pokud toho na ně bude moc, ať o tom mluví,“ vysvětlila psycholožka a dodala: „Někteří žáci už nechtějí slyšet další informace, jiní naopak situací žijí a zajímá je vše strategické a technické.“

Ředitelka školy: Popisují nám, že je to ještě horší, než vidíme ve zprávách

Věda a školy

Přímo se strachem z války ji požádal o konzultace jeden žák. „Pro některé z nich jsou nejtíživější emotivní záběry v televizi, přemíra informací nebo zmatené informace, zprávy před spaním, které pak vyvolávají špatné sny. Individuálně pak řešíme, co by jim mohlo pomoci,“ doplnila Rebrová.

Do zvládání se promítají i poslední dva roky pandemie, které přivedly do ordinací psychologů mnoho dětí.

Rodiče by neměli přenášet své obavy a úzkost na děti. Odbourat stres a zmírnit psychickou zátěž pomáhá aktivita. Pomáhat teď chtějí děti rodinám, které uprchly do Česka. Mnoho škol se pustilo do humanitárních sbírek. Ať už vlastních, nebo podpořily jiné. Vyvěšovaly se ukrajinské vlajky, zdobily tematicky chodby, kreslily se obrázky na projev podpory.

Odborníci bijí na poplach: Děti pandemii odskákaly nejvíc, topí se v depresích

Domácí

Zejména zpočátku také platilo, že menším dětem pomáhá přenést jejich pocity na papír. Nutit by je do toho učitelé ale neměli.

„Plošně a cíleně v běžné vyučovací hodině toto téma nedoporučuji zadávat. Není třeba děti zbytečně vracet k negativním věcem, protože děti nemusí tížit, chce to jim nepodsouvat problémy a obtíže,“ vysvětluje Šustrová.

Žádoucí je snažit se udržovat u dětí běžné aktivity, posilovat normalitu života. Obecně vzato tvůrčí činnost pomáhá. Stejně důležité je ale podle Šustrové pobavit se nad významem, který žák kresbě propůjčil. Nemělo by zůstat jen u negativních emocí.

Ukrajinské děti se nemusejí hned hlásit do škol a školek, oznámilo MŠMT

Věda a školy

„Je dobré do tvorby vnést i naději, prvek, který pomůže s překonáním obtíží. Něco na závěr dokreslím nebo třeba změním konec příběhu,“ radí.

Výběr článků

Načítám