Hlavní obsah

Na ČVUT se poprvé uskutečnila Technologická olympiáda

Z 1161 studentů gymnázií a středních odborných škol v celém Česku postoupilo do finále 1. ročníku Technologické olympiády celkem 71 středoškoláků. Soutěžili v až tříčlenných týmech. Úvodní ročník klání na pořádající Fakultě elektrotechnické (FEL) ČVUT v Praze ovládl tým, který zaujal odbornou porotu prezentací na téma bezdrátového nabíjení elektromobilů.

Foto: FEL ČVUT

Zvítězil tým Kosora z Gymnázia Mnichovo Hradiště. Studenti Filip Kolomazník, Dan Razák a Lukáš Soustružník zaujali porotu s prezentací na téma bezdrátového nabíjení elektromobilů.

Článek

Technologická olympiáda má podle organizátorů za cíl přispět k lepšímu pochopení trendů, které hýbou současným světem, a inspirovat k jejich studiu.

Sama dobíjí podle potřeby

Zvítězil tým Kosora z Gymnázia Mnichovo Hradiště. Gymnazisté Filip Kolomazník, Lukáš Soustružník a Dan Razák zaujali porotu s prezentací na téma bezdrátového nabíjení elektromobilů. Jejich řešení stojí na systému rezonanční indukce s cívkou, která se autonomně pohybuje po parkovišti a podle potřeby dobíjí zaparkovaná auta.

Zájem o ojeté elektromobily v Česku roste

AutoMoto

Stříbro získal tým SEDO ve složení Vilém Raška a Matyáš Buryanec z Vyšší odborné školy a Střední průmyslové školy v Jičíně s tématem detekce parkování na železnici.

Na třetím místě se umístili Šimon Durda, Aleš Michel a Adam Honěk z PORG Ostrava (tým Random Name Generator). Ti navrhli projekt 3D tisku pro města.

K dispozici mentoři

Program finálového dne sestával vedle samotné soutěže i z úvodního bloku přednášek o aktuálních technologických trendech. Následně týmy pracovaly na projektech, se kterými odpoledne předstoupily před porotu. V průběhu dne byly účastníkům k dispozici mentoři, kteří zaštítili jednotlivá témata z elektromobility, umělé inteligence, kyberbezpečnosti, kryptoměn nebo 3D tisku.

Foto: FEL ČVUT

Na Fakultě elektrotechnické ČVUT se odehrál první ročník Technologické olympiády pro středoškoláky.

Organizátoři pojali olympiádu podle svých slov jako soutěž, která má u účastníků posilovat jak schopnosti porozumění a aplikace informací, tak spolupráce v týmech.

„Technologická olympiáda není o rychlosti, pamatování si vzorečků a definic, ale studenti k jejímu úspěšnému zvládnutí potřebují umět vyhledat potřebné informace, správně je použít, zpracovat zadání a také odprezentovat výsledky odborné porotě,“ objasnil koncept soutěže její hlavní organizátor Tadeáš Salaba ze společnosti Technologická gramotnost.

Vítězi Logické olympiády jsou Petr Beran, Otakar Vítek a Martin Dedek

Věda a školy

Vítězné tři týmy se rozdělily o finanční odměnu ve výši 60 tisíc korun a další ceny. „To hlavní, co si účastníci odvezou z finálového dne, jsou ale zážitky. Pro řadu z nich to byla první zkušenost podobného druhu,“ poznamenal Salaba.

Nová olympiáda navazuje na projekt Technologické gramotnosti, který během prvních pěti měsíců existence oslovil přes tisíc studentek a studentů na více než 85 středních školách. S odbornými přednáškami se během prvního ročníku Technologické gramotnosti seznámí zhruba 7500 středoškoláků na 125 středních školách v celé ČR.

Staň se na den vědkyní. Akce přilákala na ČVUT rekordní počet středoškolaček

Věda a školy

„Olympiádu naše fakulta vítá a podporuje. Věřím, že dokáže díky své atraktivní formě získat pro studium vědy a technologií novou generaci středoškoláků,“ dodal děkan FEL ČVUT Petr Páta.

Fakulta podle něj rozvíjí výzkum všech zásadních technologických trendů, které ovlivní způsob, jakým budeme v budoucnu pracovat, cestovat, trávit volný čas a žít – od vesmírných technologií či telekomunikačních sítí přes alternativní energetické zdroje a umělou inteligenci až po robotiku či kyberbezpečnost.

Výběr článků

Načítám