Článek
Technologická olympiáda má podle organizátorů za cíl přispět k lepšímu pochopení trendů, které hýbou současným světem, a inspirovat k jejich studiu.
Sama dobíjí podle potřeby
Zvítězil tým Kosora z Gymnázia Mnichovo Hradiště. Gymnazisté Filip Kolomazník, Lukáš Soustružník a Dan Razák zaujali porotu s prezentací na téma bezdrátového nabíjení elektromobilů. Jejich řešení stojí na systému rezonanční indukce s cívkou, která se autonomně pohybuje po parkovišti a podle potřeby dobíjí zaparkovaná auta.
Zájem o ojeté elektromobily v Česku roste
Stříbro získal tým SEDO ve složení Vilém Raška a Matyáš Buryanec z Vyšší odborné školy a Střední průmyslové školy v Jičíně s tématem detekce parkování na železnici.
Na třetím místě se umístili Šimon Durda, Aleš Michel a Adam Honěk z PORG Ostrava (tým Random Name Generator). Ti navrhli projekt 3D tisku pro města.
K dispozici mentoři
Program finálového dne sestával vedle samotné soutěže i z úvodního bloku přednášek o aktuálních technologických trendech. Následně týmy pracovaly na projektech, se kterými odpoledne předstoupily před porotu. V průběhu dne byly účastníkům k dispozici mentoři, kteří zaštítili jednotlivá témata z elektromobility, umělé inteligence, kyberbezpečnosti, kryptoměn nebo 3D tisku.
Organizátoři pojali olympiádu podle svých slov jako soutěž, která má u účastníků posilovat jak schopnosti porozumění a aplikace informací, tak spolupráce v týmech.
„Technologická olympiáda není o rychlosti, pamatování si vzorečků a definic, ale studenti k jejímu úspěšnému zvládnutí potřebují umět vyhledat potřebné informace, správně je použít, zpracovat zadání a také odprezentovat výsledky odborné porotě,“ objasnil koncept soutěže její hlavní organizátor Tadeáš Salaba ze společnosti Technologická gramotnost.
Vítězi Logické olympiády jsou Petr Beran, Otakar Vítek a Martin Dedek
Vítězné tři týmy se rozdělily o finanční odměnu ve výši 60 tisíc korun a další ceny. „To hlavní, co si účastníci odvezou z finálového dne, jsou ale zážitky. Pro řadu z nich to byla první zkušenost podobného druhu,“ poznamenal Salaba.
Nová olympiáda navazuje na projekt Technologické gramotnosti, který během prvních pěti měsíců existence oslovil přes tisíc studentek a studentů na více než 85 středních školách. S odbornými přednáškami se během prvního ročníku Technologické gramotnosti seznámí zhruba 7500 středoškoláků na 125 středních školách v celé ČR.
Staň se na den vědkyní. Akce přilákala na ČVUT rekordní počet středoškolaček
„Olympiádu naše fakulta vítá a podporuje. Věřím, že dokáže díky své atraktivní formě získat pro studium vědy a technologií novou generaci středoškoláků,“ dodal děkan FEL ČVUT Petr Páta.
Fakulta podle něj rozvíjí výzkum všech zásadních technologických trendů, které ovlivní způsob, jakým budeme v budoucnu pracovat, cestovat, trávit volný čas a žít – od vesmírných technologií či telekomunikačních sítí přes alternativní energetické zdroje a umělou inteligenci až po robotiku či kyberbezpečnost.