Článek
Informace k novému pojetí výuky najdou pedagogové na webu, který spravuje Národní pedagogický institut (NPI). Vyplývá to z informací na stránkách MŠMT a z tiskové zprávy NPI.
Střední školy nevyužívají efektivně počítače ve výuce, hlásí inspekce
Takzvané rámcové vzdělávací programy nahradily v roce 2005 ve školách jednotné osnovy. O nutnosti revize těchto programů se mluví od roku 2016.
Podle strategie vzdělávání do roku 2030+, kterou loni na podzim schválila vláda, by se výuka ve školách měla zaměřit víc na získávání dovedností a vědomostí pro život v 21. století.
Požadavky na digitální dovednosti z roku 2004
Podle ministra školství Roberta Plagy (za ANO) obsahovaly učební plány dosud jen požadavky na digitální dovednosti odpovídající úrovni technologií kolem roku 2004, kdy se učivo určilo. Výuka tak nezohledňovala nástup sociálních sítí, chytrých telefonů nebo umělé inteligence.
Žáci 2. stupně ZŠ už nebudou muset ve fyzice umět využívat Newtonovy zákony či v dějepise vyjmenovat archeologické kultury na území ČR. Na 1. stupni se nebudou muset učit o surovinových zdrojích různých českých regionů.
Nově by se vyučující měli zaměřovat nejen na uživatelské dovednosti, ale také na tzv. informatické myšlení, které se zaměřuje na práci s informacemi, vyhodnocování problémů a jejich řešení.
„Vedle porozumění principům digitálních technologií bude podstatné také jejich bezpečné a etické využívání a týmová práce,“ uvedl úřad na svém webu.
Čeština, matematika a jazyky prakticky beze změn, škrtá se jinde
Ministerstvo ve vzdělávacím programu zároveň redukovalo některé části učiva. Tento záměr avizoval ministr již dříve. Bez zásadních změn zůstaly čeština, cizí jazyk, matematika nebo tělocvik.
Maturity budou letos lehčí
Škrty se objevily v učivu fyziky, chemie, přírodovědy, zeměpisu, dějepisu, občanské, hudební či výtvarné výchovy a prvouky. Žáci druhého stupně tak například už nebudou muset ve fyzice umět využívat Newtonovy zákony či v dějepise vyjmenovat archeologické kultury na území Česka.
Na prvním stupni se nebudou muset učit o surovinových zdrojích různých českých regionů, etice sexuality nebo o tom, jaké existují kulturní instituce.
Pětina rodičů znevýhodněných dětí je bez kontaktu se školou, zjistilo šetření
Vhodné zázemí na učení doma má v Česku méně žáků než jinde, upozorňuje inspekce
Výuka informatiky by se naopak měla zintenzivnit. Zatímco dosud pro ni byla vymezena jedna vyučovací hodina týdně za celý první stupeň a stejně na druhém stupni, nově se má učit hodinu týdně minimálně ve čtvrté a páté třídě a ve všech ročnících na druhém stupni ZŠ.
Digitální technologie by se měly používat víc i v dalších předmětech.
Distanční výuka? Plaga věří, že nebude celý rok
Nové pojetí informatiky ověřoval úřad ve spolupráci s pedagogickými fakultami v uplynulých dvou letech pokusně ve vybraných školách. Ověřování skončilo loni v červnu. Na základě toho pak úřad vytvořil nové učebnice, metodické materiály a vzdělávací programy pro vyučující.