Článek
Vyplývá to z analýzy výsledků letošních maturitních testů, kterou zveřejnil na webu organizátor Cermat.
Státní didaktické testy se konaly od 2. do 4. května. Přihlásilo se k nim zhruba 73 800 studentů, z nich přibližně 70 100 poprvé. Již dříve Cermat oznámil, že neúspěšnost se u testů proti minulému roku zvedla, ale proti předcovidovému roku 2019 mírně klesla.
Neúspěšnost u státních maturit proti loňsku vzrostla
Letos neuspělo 13,7 procenta těch, kteří šli k testům poprvé. Loni to bylo o 2,5 procentního bodu méně (11,2), před třemi roky o 0,4 procentního bodu více (14,1). Výsledek v češtině a angličtině je podle Cermatu srovnatelný s rokem 2019 a v matematice se zlepšil.
Celkově letos např. v testu z českého jazyka neuspělo 9,4 procenta maturantů (loni 4,7 procenta). Snížila se naopak míra neúspěšnosti studentů, kteří si zvolili maturitu z matematiky – letos neprošlo 10,1 procenta studentů, zatímco loni dosáhla neúspěšnost 16,6 procenta.
Z ČJ a matematiky na osmiletých propadlo méně než procento
Z analýzy výsledků z různých oborů vzdělávání konkrétně plyne, že nejsnazší byly státní testy jako obvykle pro gymnazisty. Češtinu, která je povinná pro všechny, jich na osmiletých gymnáziích nezvládlo 0,4 procenta, na šestiletých 0,8 a na čtyřletých 1,2 procenta. Na víceletých gymnáziích měli maturanti zároveň největší průměrný počet bodů, v průměru měli správně kolem čtyř pětin testu.
Matematik: Letošní maturity ukazují, jak dobře školy zvládly výuku na dálku
Na netechnických oborech učilišť, která dopadla nejhůře ze čtyřletých maturitních oborů, propadlo z českého jazyka 21,7 procenta žáků a zisk bodů byl průměrně asi 55 procent.
Gymnazisté obsadili místa nejúspěšnějších maturantů rovněž v matematice, angličtině, němčině a ruštině. Francouzštinu a španělštinu si žáci z jiných typů škol až na několik výjimek ani nevybrali.
Na středních školách začaly ústní maturitní zkoušky
Ve srovnání různých typů gymnázií si nejlépe vedli žáci těch víceletých. Z matematiky jich na osmiletých propadlo méně než jedno procento, na šestiletých 1,4 procenta. Na čtyřletých gymnáziích to byly tři procenta. Angličtinu zvládli na šestiletých gymnáziích všichni, na osmiletých ji nesložilo 0,2 procenta a na čtyřletých 0,4 procenta žáků.
Naopak nejvíce neúspěšní byli v matematice i v angličtině studenti zdravotnických odborných škol. V matematice jich propadla téměř polovina a v angličtině 17,6 procenta.
Expert MŠMT: Přijímačky na střední školy by se neměly zrušit, ale upravit
Odborníci na vzdělávání dlouhodobě diskutují o tom, že společná maturita pro všechny není ideální. Aby ji měli šanci zvládnout i učni, musí být pro gymnazisty lehká. Pokud by byla na vyšší úrovni, žáci z jiných škol by podle expertů propadali v mnohem větším množství. Pro stát by to bylo ekonomicky nevýhodné.
MŠMT otestuje uznávání mezinárodních zkoušek místo maturit, v září se zapojí první školy
Současná vláda premiéra Petra Fialy (ODS) slíbila, že maturity upraví tak, aby odpovídaly 21. století. Ministr školství Petr Gazdík (STAN) již dříve řekl, že by se mu líbilo třeba to, kdyby se státní maturita přeměnila ve středoškolské minimum, které by studenti mohli skládat už v době svého studia, a to i opakovaně.