Hlavní obsah

Konkurzy na ředitele školy? Často jen jeden zájemce

Ve školství zůstává problémem nízký zájem o pozici ředitele školy. Sdělila to mluvčí neziskové vzdělávací organizace EDUin Pavla Lioliasová. Ve 41 procentech případů podle ní nevybíraly konkurzní komise v ZŠ v uplynulých letech ani ze dvou uchazečů o toto místo. Česká školní inspekce ale pokládá za příznivé, že se od novely konkurzní vyhlášky posílilo hledisko odbornosti při posuzování uchazečů.

Foto: Novinky, Profimedia.cz

Ilustrační snímek

Článek

Za tři poslední školní roky zorganizovali zřizovatelé podle nových pravidel zhruba 1700 konkurzů. Novela konkurzní vyhlášky začala platit v květnu 2019 a jejím cílem bylo posílit odbornost při výběru ředitelů škol.

Česká školní inspekce určuje nyní do komise dva externí odborníky, mezi nimi může být i třeba psycholog a personalista, což se podle společnosti EDUin od roku 2020 stalo v 350 případech. Navíc se zavedla také témata pro vedení řízeného rozhovoru s uchazečem. Pohovor má klást důraz na pedagogické řízení školy, učitelů a koncepce vzdělávání.

„Dovzdělaný matematik nemůže učit češtinu“. VŠ mají k návrhu pedagogické novely výhrady

Věda a školy

Ministerstvo školství novelou reagovalo na výtky, že se kvůli malému zájmu uchazečů o místo ředitele dostávají do vedení škol i nevhodní lidé.

Problém hlavně u spojených subjektů ZŠ a MŠ

Malý zájem o konkurzy se ale v posledních letech příliš nezměnil. V roce 2018 se podle inspekce do poloviny výběrových řízení na pozice ředitelů přihlásil nejvýš jeden zájemce, v uplynulých třech letech to podle EDUin bylo na základních školách ve dvou pětinách případů (41 procent).

„Nalézt uchazeče na pozici ředitele se ukazuje být problémové např. u spojených subjektů základních a mateřských škol, které se nacházejí v malých obcích,“ poznamenal náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys. Na středních školách bylo podle inspekce ve zhruba 60 procentech konkurzů do dvou zájemců.

Organizace pochybují o smyslu rozdělení učiva na „jádrové“ a „rozšiřující“

Věda a školy

Působení odborníků v konkurzních komisích bylo podle inspekce v devíti z deseti konkurzů přínosné. „Ne vždy přitom názor odborníka korespondoval s názorem zbylých členů komise, což opodstatňuje úvahy o novém vhledu, který na konkurzy účast odborníků přináší,“ doplnil Andrys.

Podle programového ředitele společnosti EDUin Miroslava Hřebeckého se platy ve školství navýšily již na takovou úroveň, která by měla zájemce o práci ředitele školy přilákat. Průměrný plat učitelů byl loni 47 590 korun, průměrná mzda v ČR 37 839 korun měsíčně.

MŠMT: Plat učitelů vzrostl na 47 590 korun

Věda a školy

Potíž je ale podle ministra školství Petra Gazdíka (STAN) v tom, že platy ředitelů včetně odměn určují zřizovatelé, kterým často chybí celkový přehled o výdělcích ve školách. Stávají se tak situace, že ředitelé dostanou menší odměny než běžní učitelé. Ministerstvo proto letos pro zřizovatele škol připravilo návod, který jim má v určování odměn pro ředitele pomoct.

U zápisů do ZŠ bylo v dubnu 142 tisíc dětí, Ukrajinci půjdou později

Věda a školy

Jako problém, který může případné zájemce o práci ředitele odrazovat, vidí odborníci na vzdělávání i velké množství administrativy a zodpovědnosti. Proti ředitelům v jiných evropských zemích uvádějí čeští ředitelé škol v průzkumech nadprůměrný stres z pracovní zátěže a jsou relativně málo spokojení se svojí profesí.

Od září se změní pravidla pro zástupce ředitelů

Ve školách se navíc od září změní pravidla pro stanovení počtu vyučovacích hodin zástupců ředitele školy a vedoucích učitelů praktického vyučování. Podle velikosti školy by se pro ně mělo nastavit tzv. konto odpočtů vyučovacích hodin za týden. O počtu zástupců a rozdělení hodin mezi ně bude rozhodovat ředitel. Vyplývá to z úpravy nařízení vlády, kterou připravilo MŠMT a koncem dubna schválila vláda.

Od září se ve školách změní pravidla pro zástupce ředitelů, schválila vláda

Věda a školy

Změny by měly posílit postavení ředitele jako manažera a uspořit peníze ze státního rozpočtu. Aktuální úprava do budoucna nepočítá se zástupci ve školách s minimálním počtem tříd.

Materiál šel na vládu s rozporem, protože školské odbory nesouhlasily s tím, že by se rozsah výuky už neměl snižovat zástupcům pro odloučená pracoviště školy s jednou či dvěma třídami. Podle mínění spolku Pedagogická komora změny poškodí malé školy a negativně dopadnou především na ředitele, kteří nebudou moct na zástupce převést tolik práce jako dosud.

Novinky se zapojily do projektu Česko si povídá. Chcete se zapojit do diskuze o klíčových tématech, která rozdělují společnost? Odpovězte na následující otázku. Více informací zde.

Výběr článků

Načítám