Hlavní obsah

Institut připravil web s dalšími návody pro začleňování ukrajinských žáků do škol

Praha

Národní pedagogický institut (NPI) připravil pro školy web ukrajina.npi.cz s návody pro začleňování ukrajinských žáků do tříd. Učitelé na něm najdou např. doporučení, jak by měli pracovat s dětmi, které do školy nastoupí bez znalosti češtiny. Vedle toho nabízí i rady, jak s dětmi hovořit o válce či jak se bránit předsudkům proti cizincům, rovněž řadu odkazů na informace dalších institucí a organizací.

Foto: Milan Malíček, Právo

Ilustrační foto

Článek

O webu informovala ve středu mediální zástupkyně NPI Lucie Šplíchalová. NPI je příspěvková organizace ministerstva školství. Úřad zveřejňuje podpůrné materiály pro školy také zde.

Ministerstvo připravilo pro Ukrajince příručku k začlenění do vzdělávání

Věda a školy

„Na webové stránce NPI najdou ředitelé škol všechny informace k problematice vzdělávání cizinců i k tomu, jak co nejlépe zvládat současnou situaci vyvolanou ruskou invazí na Ukrajinu,“ uvedla Šplíchalová.

Duševní zdraví a jak pracovat s těmi, kteří neumí česky

„Postupně budeme publikovat další materiály, které budou reagovat na konkrétní problémy a požadavky škol. Připravujeme živě streamované přednášky odborníků k duševnímu zdraví dětí a pedagogů nebo podcasty s odborníky na inkluzi, stejně jako nabídku pravidelných psychologických konzultací pro pedagogické pracovníky,“ popsal ředitel NPI Ivo Jupa.

Web pedagogům nabízí mj. návod, jak mohou s ukrajinskými dětmi pracovat, když po nástupu do školy neumí česky. Manuál doporučuje věnovat pozornost hlavně vřelému přijetí těchto žáků.

„Mnohé výzkumy jasně dokazují, že pokud se žák ve škole cítí vítán a zažívá přijetí, prudce stoupá motivace k učení a minimalizují se výchovné problémy,“ stojí v něm.

Na žáky už je tématu Ukrajiny moc. Zvolnit, radí školní psychologové

Věda a školy

Problémy podle NPI snižuje také zapojení rodičů do života školy. Učitelé rovněž mohou institut požádat o služby adaptačního koordinátora.

V prvních dnech a týdnech po příchodu cizince do školy by se jeho výuka měla zaměřovat hlavně na osvojení základů češtiny. Důraz má být zpočátku hlavně na nejnutnější slovní zásobu a fráze pro život ve škole. Základem má být ústní komunikace, gramatika má mít jen podpůrnou funkci a nemá se učit bez kontextu, jak doporučil institut.

„Nezoufejte a uvědomte si, že učení se jazyku je dlouhodobý proces. Uvádí se, že komunikativní znalost jazyka si žák osvojí za jeden až dva roky, akademickou znalost, která mu umožní psát slohové cvičení na úrovni rodilého mluvčího, až za sedm let,“ upozornil.

Zástupce ZŠ: Největší potíž v začleňování uprchlíků do škol je kapacita

Věda a školy

„Tiché období může u introvertnějších jedinců trvat i rok. Pokud nemluví, neznamená to, že se v češtině nezdokonalují. Pasivní znalost jazyka je zpravidla na vyšší úrovni než aktivní znalost,“ píše se rovněž v manuálu.

Učitelé by podle něj měli žáka zapojit do učení ve všech předmětech, i když je jasné, že zpočátku nebude schopen plnit úkoly stejně jako jeho čeští spolužáci. Neměli by mu zakazovat číst a psát v jeho rodném jazyce, ale zároveň by mu měli doporučit jednoduchou četbu v češtině.

Ahoj, loučily se ukrajinské děti v Praze s ministrem Gazdíkem

Věda a školy

Na novém webu je k dispozici též třeba video, které popisuje odlišnosti mezi Čechy a Ukrajinci, návod pro komunikaci s rodiči z odlišného kulturního prostředí nebo příručka pro práci adaptačního koordinátora ve škole.

Výuku s důrazem na informatiku zahájilo od září 600 škol

Věda a školy

Výběr článků

Načítám