Článek
Vláda ve svém programovém prohlášení slíbila připravit změny jednotných přijímacích zkoušek.
Gazdík odvolal šéfku Cermatu

Jednotné přijímačky – společně se státními maturitami – organizuje Cermat, jehož ředitelku Michaelu Kleňhovou ministr školství Petr Gazdík (STAN) v květnu odvolal.
Gazdík zmiňoval „uzlové body ZŠ“
Ministr v březnu řekl, že by si přál, aby se pro přijímání na střední školy využilo testování v tzv. uzlových bodech základních škol, tedy aspoň v páté a deváté třídě. Střední školy by tak podle něj mohly při přijímání žáků přihlížet k jejich pokroku. O nastavení systému chce ministr diskutovat.
Lidové noviny minulý týden napsaly, že Asociace ředitelů gymnázií je proti zrušení jednotné přijímací zkoušky, naopak Unie školských asociací CZESHA by s jejím zrušením souhlasila.
Audit v Cermatu odhalil podivné pracovní dohody se zaměstnanci

V expertním panelu, který na ministerstvu připravuje změny vzdělávacího programu (tzv. RVP) pro základní školy, podle Jiterského převažuje názor, že využít testování v uzlových bodech k přijímání na střední školy není vhodné.
Organizace pochybují o smyslu rozdělení učiva na „jádrové“ a „rozšiřující“

Experti by podle něj chtěli zavést testování ve třetím, pátém, sedmém a devátém ročníku proto, aby měly ZŠ i stát přehled o fungování vzdělávání.
Pokud by toto testování mělo sloužit i k přijímacímu řízení na střední školy, muselo by se konat dříve než na konci školního roku, což by podle Jiterského informace o výsledcích výuky zkreslovalo.
MŠMT otestuje uznávání mezinárodních zkoušek místo maturit, v září se zapojí první školy

„Žáci, kteří se připravují na střední školy, by v této době byli naučení a připravení, a žáci, kteří nemíří do středních škol s maturitou, by vycházeli z toho měření úplně jinak,“ vysvětlil.
Podle něj by školáci navíc zrušením jednotných přijímacích zkoušek přišli o možnost skládat testy ve dvou termínech. „Toto (testování např. v 9. třídách) by bylo v jeden jediný den jedna možnost, jedna zkouška, která by o tom rozhodla, a to určitě nechceme,“ poznamenal.
Kompetence pro osobní rozvoj a uplatnění člověka
Dodal, že si experti uvědomují vliv testování na výuku ve školách. „Pokud přijímací řízení bude nastaveno kompetenčně a gramotnostně, protože chceme rozvíjet klíčové kompetence a gramotnosti, tak bude ku prospěchu věci,“ míní.
Za problémy s kapacitami středních škol je i nezájem o některé obory, tvrdí ministerstvo

Jako klíčové kompetence označují odborníci na vzdělávání souhrn vědomostí, dovedností, postojů a hodnot důležitých pro osobní rozvoj a uplatnění člověka ve společnosti.
Experti podle Jiterského nepočítají s tím, že by se testování v uzlových bodech konalo hned po zavedení plošně. „Chceme provádět výběrová šetření,“ uvedl.
Na výuce druhého cizího jazyka v ZŠ se odborníci neshodnou. Většina škol je pro volitelnost

Zdůraznil, že toto testování by nemělo sloužit k hodnocení jednotlivých škol ani jejich vzájemnému porovnávání, ale ke kontrole vzdělávacího systému jako celku.