Článek
Coradia iLint je první osobní vlak na světě poháněný vodíkovým palivovým článkem, který vyrábí elektrickou energii pro trakci. Jedinými emisemi, které podle Alstomu vlak vytváří, jsou pára a kondenzovaná voda. Vlak může jezdit po neelektrifikovaných tratích. Podle Alstomu by tak mohl být využíván hlavně na regionálních tratích bez elektrifikace.
Vlak bude postupně navštěvovat jednotlivé stanice na české železniční síti od 17. do 25. května na tzv. Coradia iLint Railshow. První zastávkou bude Praha, odkud vyjede na předváděcí jízdu do Vraného nad Vltavou a Mníšku pod Brdy. V následujících dnech vlak dále zastaví například v České Třebové, Olomouci, Ostravě, Hradci Králové, Liberci, České Lípě a dalších městech v ČR. Jízdu po Česku vlak zakončí v Ústí nad Labem.
Do osmi let 80 vodíkových plnicích stanic, plánuje ministerstvo
Alstom chce vlak představit zejména dopravcům a úřadům. Šéf Českých drah Michal Krapinec v této souvislosti upozornil, že v Česku nejsou elektrifikovány téměř dvě třetiny železničních tratí. Vlaky po nich dosud jezdí v dieselové trakci.
„Pokud chceme společně s objednateli veřejné dopravy zajistit v budoucnosti bezemisní dopravní obslužnost, pak musíme hledat alternativu k těmto vlakům. Vodíkový pohon je velkou nadějí. Zároveň nám to dává možnost oslovit objednatele veřejné dopravy a ukázat jim konkrétní příklad bezemisní železniční dopravy,“ řekl Krapinec.
Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) může být vodík alternativou pro náhradu konvenčních dieselových lokomotiv na tratích, kde se nevyplatí elektrifikace.