Článek
„MUR chce v regionech posilovat roli vysokých škol a upevňovat význam vzdělání a společenské odpovědnosti, rovněž lépe prosazovat spravedlivé hodnocení VŠ ve vztahu k jejich financování,“ řekli v pátek ve Zlíně novinářům Sedlařík a rektor Slezské univerzity v Opavě Pavel Tuleja.
„Jsme skupina vysokých škol, kterým záleží na tom, abychom koordinovaně postupovali v aktivitách vedoucích k rovnoměrnému rozvoji regionů. Ať už je to zvýšení kvality života, zamezování odlivu mozků z regionů, nebo zvyšování podílu kreativních obyvatel,“ uvedl Sedlařík.
Pětice českých vysokých škol vytvořila Asociaci výzkumných univerzit

Podle něj je také podstatné lépe cílit finanční podporu do výzkumu a vývoje, zvýšit uplatnitelnost absolventů v krajích a podporovat vzdělanost v regionech.
Potřeby regionu
„Vysoké školy v regionech jsou nesmírně důležité. Vznikly na základě potřeb daného regionu a získaly si zde pevné postavení. Bez nich by došlo k výraznému snížení rozvojového potenciálu regionů,“ prohlásil Sedlařík.
Příkladem podle něj může být pandemie koronaviru, kdy univerzity pomáhaly krajům a integrovanému záchrannému systému, připomněl výrobu dezinfekce či nanoroušek na zlínské univerzitě.
„Bez personální a přístrojové infrastruktury, kterou regionální vysoké školy mají, by toto nebylo možné. Obdobné příklady můžeme najít i na VŠ v ostatních regionech,“ dodal Sedlařík.
Technické obory VŠ loni poprvé studovalo méně lidí než zdravotnické, oznámil ČSÚ

Vysoké školy mimo tradiční centra vzdělávání chtějí díky MUR v některých otázkách postupovat společně. „Chceme sdílet zkušenosti, které máme, například spolupráci s krajem a municipalitami, ostatním univerzitám, kde se tak neděje, aby věděly, jaké možnosti jsou a jak mohou postupovat,“ uvedl Tuleja.
Slezská univerzita se podle něj např. inspirovala u zlínské univerzity ve spolupráci s dobrovolníky, kteří doučovali žáky v době covidu. Inspirací ostatním by naopak mohl být projekt Slezské univerzity v inovativním podnikání, netradičně vyučovaném studijním programu, kdy si studenti založí vlastní firmu.
V Moravskoslezském kraji se také připravuje projekt na podporu příchodu vědců do regionu. Rektor zlínské univerzity chce zase obnovit diskusi o podpoře talentovaných studentů. Jedním z prvních kroků bude podle Tuleji sejít se s Asociací krajů ČR a jednat o tom, co vysoké školy v regionech nabízejí.
Řízení k omezení akreditace na právech v Plzni se týká nultých ročníků. Nic tragického, tvrdí rektor

Členy MUR jsou spolu se zlínskou a opavskou univerzitou také Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Univerzita Hradec Králové, Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Západočeská univerzita v Plzni, Technická univerzita v Liberci a Vysoká škola polytechnická Jihlava.