Článek
„Test z matematiky byl šílený, fakt hodně těžký. Ze začátku to ještě šlo, pak ale přišly slovní úlohy a geometrie, kterou jsme si neměli šanci během distanční výuky příliš vyzkoušet a naučit. To prostě přes online výuku nejde,“ popsal Právu patnáctiletý Vojtěch z Prahy 6.
Podle něj i spolužáci a kamarádi, s nimiž se na dálku spojil, hovořili stejně. Většina z nich podle reakcí, které Vojtěch obdržel, na matematice pohořela.
Zcela ve stylu českého vzdělávacího systému – zadupat sebevědomí co nejhlouběji.
Rozhořčení jsou i rodiče, kteří tepou Cermat na jeho facebookovém profilu. „Po dnešním zadání matematiky, na které ty děti jdou bez školní praxe, je vidět, že jste zcela odtrženi od reality. Nechám bez komentáře příklad č. 14 s naprosto matoucí tabulkou a geometrii, kterou mnozí učitelé neumí naučit ani ve škole, natož online,“ napsala uživatelka Štěpánka Hušková.
Na středních školách začalo období přijímaček
„Měli byste se hluboce zamyslet nad tím, co jste těm dětem právě provedli. Zcela ve stylu českého vzdělávacího systému – zadupat sebevědomí co nejhlouběji. Je mi líto všech, kteří tím musí projít,“ dodala.
Teď se bude rozhodovat o přijetí podle toho, kdo test nejmíň zvoral, a ne jak je kdo schopný
Reakci Cermatu se Právu do uzávěrky vydání nepodařilo získat. Vydal však prohlášení, že věc předal ministerstvu školství, které by mělo ve středu vydat stanovisko.
Množství geometrie
Kritika se přitom v úterý sypala na Cermat ze všech stran. Pobouřený otec z Prahy popsal, že se jeho syn poctivě připravoval podle starších přijímačkových testů, ale pondělní test ho zaskočil. Obzvláště množství příkladů z geometrie, a to takového typu, s jakými se ještě nesetkal.
Kvůli covidu přišli učni o většinu praxe, někteří sami chtějí opakovat ročník
„Udělali snad jedny z nejtěžších testů. Můj syn je jedničkář a velký tvrďák, ale po včerejšku byl úplně grogy. Vůbec jim nedocvaklo, že byli kromě dvou tří týdnů pořád doma. Tohle udělat zděšeným deváťákům, kteří rok seděli na zadku? Jsem znechucený, teď se bude rozhodovat o přijetí podle toho, kdo test nejmíň zvoral, a ne jak je kdo schopný,“ řekl Právu.
Dvě různé úrovně
Letos měli žáci kvůli pandemii u přijímaček úlevy. Střední školy neměly povinnost organizovat státní přijímačky, ale většina na ně přistoupila.
Termíny přijímaček byly odloženy o 14 dní a na vyplnění testů měli žáci více času než obvykle.
Příklady z geometrie vyžadují jiný přístup, než co se ve školách učí
Ale jak upozorňují mnozí odborníci na vzdělávání, úroveň distanční výuky je značně roztříštěná. Mnozí žáci tak v přípravě na přijímačky zůstali sami. „Dcera dnes matematiku nezvládla. Přitom nikdy s matematikou problém neměla. A minimálně jednu z úloh ještě ani s tou slavnou distanční výukou neprobírali. Je mi z toho opravdu hodně smutno. Je teď vystresovaná, má strach z těch zítřejších zkoušek…,“ uvedla na Facebooku další maminka.
Letos mohli uchazeči na rozdíl od loňska dělat přijímačky dvakrát. Po úterním termínu už se žádné kontroverze nekonaly. Podle žáků byla tentokrát matematika lehčí. A u přijímaček se počítá lepší výsledek z obou testů.
MŠMT: Rodiče nemají právo na informaci, zda je učitel očkovaný na covid
Nicméně není jasné, proč má Cermat, který připravuje i maturitní testy, takové rozptyly v úrovni testů. Matematik a odborník na testování Oldřich Botlík připustil, že test obtížnější byl. „Obtížnost byla v tom, že se tam skáče z tématu na téma. Je zapotřebí pečlivé přečtení, uchopení složitého zadání správným způsobem. Příklady z geometrie vyžadují jiný přístup, než co se ve školách učí,“ řekl Právu.
„Připadá mi, že je za tím záměr děti odradit od studia maturitních oborů. To není oficiální politika státu ani trend vyspělých zemí. Je to partyzánština Cermatu, kterou nesmí dělat, přesto to dělá a stát ho nechá,“ dodal.