Článek
Ve středu byl prototyp „létajícího vlaku” poprvé slavnostně představen. Čínští inženýři očekávají, že jeho nejvyšší rychlost bude kolem 620 km/h, ale ještě je třeba provést další zkoušky. Mělo by ale jít o dvakrát rychlejší dopravní prostředek, než jsou např. evropské spoje Eurostar.
Daný prototyp je 21 metrů dlouhá lokomotiva. Konstrukce nové soupravy je celá z lehkých uhlíkových vláken a má zakulacený „nos”.
Vhodnější pro superrychlou přepravu ve vakuu?
Rychlovlak využívá technologii tzv. magnetické levitace (odtud pojmenování maglev pro tyto stroje). Konkrétně používá vysokoteplotní supravodivou maglevovou technologii – odlišnou od nízkoteplotní technologie používané Německem a Japonskem, cituje server The Daily Mail vědce z čcheng-tuské univerzity.
Ta vysokoteplotní je podle odborníků z Číny vhodnější pro futuristický koncept superrychlé dopravy ve vakuu v potrubích, kde může rychlost teoreticky přesahovat i 1000 km/h, připomíná Reuters.
Výzkumný tým navíc tvrdí, že čínská verze je lehčí a má jednodušší strukturu, výroba a provoz mají být rovněž levnější.
Japonský vlak letěl rychlostí přes 500 km/h. Pro Česko zatím stále vzdálený sen
Vlak je první svého druhu na světě a byl navržen a vyroben výhradně čínskými experty, chlubí se jeho hlavní vývojář Southwest Jiaotong University, vysoká škola v Čcheng-tu. Univerzita spolupracovala se dvěma státními společnostmi, firmami China Railway Group a CRRC Corporation, na vývoji prototypu v programu inovací dopravy za 60 milionů čínských jüanů (téměř 200 milionů korun), uvedla čínská agentura Sin-chua.
Maglev je zkratka pro magnetickou levitaci. Vlaková souprava se obecně pohybuje na polštáři magnetického pole vytvářeného soustavou supravodivých magnetů zabudovaných v trati i ve vlaku. |
---|
Místo kol má speciální systém magnetů, takže souprava „pluje” zhruba deset centimetrů nad kolejnicí. Vznášení vlaku nad kolejemi je zajištěno odpudivou nebo přitažlivou silou elektromagnetů. |
Oficiální rekordní rychlost (japonského) maglevu je závratných 603 kilometry za hodinu. Dosáhl jí 21. dubna 2015 Maglev L01 se 49 pasažéry v testovacím korytu. |
Jako stále poměrně nový vysokorychlostní dopravní systém nabízí maglev podle dřívější zprávy agentury Reuters rychlost, bezpečnost, spolehlivost, velkou kapacitu cestujících, výkon v čase, ochranu životního prostředí a nízké náklady na údržbu. Může být použit pro dálkovou i osobní přepravu na krátké a střední vzdálenosti. |
Mohl by sloužit i jako „kompromis” mezi tradičními vysokorychlostními železnicemi a leteckou dopravou. Pokud by pravidelně svištěl rychlostí okolo 500–600 km/h, tak by se tento pozemský „létající vlak” přiblížil dopravním letadlům, jejichž obvyklá cestovní rychlost je 800–900 km/h. |