Článek
„Na mnoha školách jsou velmi dobří studenti se svým hodnocením nespokojení. Množí se případy jedničkářů, kteří mají didaktický test i ústní přes 90 procent a známku z českého jazyka jim zkazila známka tři nebo čtyři ze slohu,” uvedla společnost v tiskové zprávě.
Maturity organizuje společnost Cermat. Její ředitel Jiří Zika nedávno řekl, že hodnocení slohů ještě není úplně ukončeno. Zpracované výsledky ukazují na mírné zhoršení, obavy z velkého poklesu úspěšnosti při centrálním opravování se ale podle něj nepotvrdily.
Studenti se nedozvědí, kde udělali chyby.
Podle společnosti češtinářů se někteří „velmi dobří studenti” hodlají odvolat. Hodnocení považují na nekorektní a neprofesionální. SUČJL je chce podpořit, v posouzení slohových prací našla „závažné a nepochopitelné nejasnosti”.
Problematické odchýlení od tématu
U slohů se hodnotilo šest kritérií. Některá nejsou podle společnosti objektivní a závisí na pohledu hodnotitele, navíc se částečně překrývají.
„Pravopisně i stylisticky slušně napsaným pracím byly z nepochopitelných důvodů strženy mnohdy i dva až tři body - celkový součet pak práci, kterou by běžně češtinář hodnotil známkou jedna až dva, zařadí do kategorie tři až čtyři,” pokračuje společnost. Týkalo se to třeba úvah, kdy studenti přišli o body za odchýlení od zadaného tématu.
Studenti dostávají tabulku s body a komentář. Nedozvědí se prý ale, kde chyby udělali. Společnost češtinářů označila za nekorektní také to, že se maturanti své výsledky dozvídali těsně před ústní zkouškou v den jejího konání.