Hlavní obsah

Čeští školáci tráví nad domácími úkoly méně času než ti v zahraničí, ukázala studie

Praha

Zatížení žáků českých základních škol domácími úkoly v matematice a přírodovědných předmětech je v mezinárodním srovnání velmi nízké. Ve čtvrté třídě stráví nad úkoly v průměru 13 minut na každou vyučovací hodinu, v osmé jen devět minut. Na základě své studie to uvedl Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) Národohospodářského ústavu Akademie věd ČR.

Foto: Profimedia.cz

Ve velké části zemí tráví žáci nad úkoly více času než v ČR.

Článek

Pražský institut IDEA tvoří součást společného pracoviště Akademie vědUniverzity Karlovy CERGE-EI. Výzkum byl založen zejména na datech z mezinárodních šetření TIMSS, probíhaly však i další analýzy.

Ruský dril

Třináctiminutový průměr věnování se úkolu na konkrétní jednu hodinu u českých čtvrťáků je nižší, než je průměr za 35 zemí zahrnutých ve srovnání.

Časová zátěž se pohybovala od čtyř minut v Nizozemsku po 37 minut v Rusku. Přesný průměr ze všech zemí studie neuvádí, ale zmiňuje, že méně času nad domácími úkoly než v ČR tráví vedle Nizozemska žáci pouze ve Skotsku, Anglii, Austrálii a Spojených státech.

V osmých třídách už je devítiminutová zátěž českých školáků vůbec nejnižší z více než 40 zemí zapojených do výzkumu. Na druhém konci pořadí je Salvador nebo Rusko se zhruba 30 minutami na úkoly na každou hodinu.

„Obecně je patrné, že vysoká zátěž domácími úkoly se hojně vyskytuje v postsovětských zemích. Ekonomicky vyspělejší země mají tendenci žáky domácími úkoly zatěžovat méně,“ píše se ve studii.

Stejně jako ve světě je i v Česku zatížení školáků úkoly výrazně vyšší v matematice než ostatních přírodovědných předmětech. V matematice se podle studie zadává přibližně o třetinu víc domácích úkolů, navíc o třetinu delších.

Je třeba také počítat s možností, že četnější zadávání domácích úkolů mnohdy znamená potenciálně kratší dobu na jejich vypracování.

Automaticky to výsledky nezhoršuje ani nezlepšuje

Nízké zatížení českých žáků podle autorů studie ovšem automaticky neznamená, že by se zátěž měla zvýšit.

„Domníváme se, že kvalitní učitel by měl být schopen sám posoudit vhodnost využívání domácích úkolů v místních podmínkách,“ uvedl jeden z autorů studie Daniel Münich.

Podle druhého z autorů Václava Korbela není prokázáno, že by vyšší zatížení úkoly automaticky zlepšovalo studijní výsledky. Studie podle autorů neodhaluje dopady četnosti domácích úkolů na studijní výsledky žáků ani jiné přínosy nebo negativa.

„Zjednodušené, nebo dokonce pominuté předpoklady odhadů mohou vést k mylným závěrům, jako že větší zatížení domácími úkoly kauzálně zhoršuje žákovské výsledky, jak by někdo mohl usuzovat například na základě mezinárodního srovnání,“ napsali autoři.

Anketa

Co si myslíte o domácích úkolech na ZŠ?
Jsou nezbytné, měly by být prakticky u všech předmětů a na každou hodinu.
13,2 %
V přiměřené míře jsou užitečným nástrojem učení, ale nic se nemá přehánět.
64,1 %
Měly by se zrušit nebo alespoň co nejvíce omezit, žáci toho mají co nejvíce stihnout přímo ve škole.
22,7 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 287 čtenářů.

Související články

Zápisy do ZŠ: registrace e-mailem i odklady

Od pondělí 1. 4. po celý duben probíhají v základních školách zápisy. Termíny si stanovují ředitelé. Podle odhadů ministerstva školství by se mělo dostavit...

Výběr článků

Načítám